
Weblogposting | Datum: 25-02-2017
1 dag
09.00-16.00 uur incl. lunch
Lesgeld: 535 euro
Doel<>
Nederland is een bruggenland bij uitstek, hierdoor vervult ons land op dit gebied wereldwijd een voortrekkersrol. Vanuit deze rol is de norm NEN 6787 'Het ontwerpen van beweegbare bruggen - Veiligheid' geschreven. Wat echter vaak niet wordt gerealiseerd is dat bruggen (en sluizen) machines zijn en daardoor zowel onder de Machinerichtlijn (MRL) als de Arbeidsmiddelenrichtlijn (ARL) vallen. Te denken valt aan nieuwe installaties, maar ook gewijzigde installaties waaronder renovatie van elektrische installaties.
De deelnemers leren wat de gevolgen van beide richtlijnen zijn en er wordt uitgelegd hoe de verschillende veiligheidsvraagstukken volgens de huidige stand der techniek opgelost kunnen worden.
Inhoud<>
- Strategie en basisprincipes van veilig ontwerpen
- Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor veiligheid van (spoor)bruggen
- Conformiteitsverklaringen
- Renovaties en wijzigingen aan installaties - gevolgen vanuit de Machinerichtlijn
- Implementatie 'veilig ontwerpen'-strategie binnen de organisatie
- Risicobeoordeling en -reductie met behulp van de NEN 6787
- Besturingstechnische risicoreductie
Doelgroepen<>
- Projectleiders vanuit rijk, provincie, gemeenten en waterschappen
- Elektrotechnisch verantwoordelijken
- Beheerders van bruggen en sluizen
- Adviseurs en bruggenontwerpers
- Constructeurs van bruggen en/of sluizen
Links<>
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Grootste fietsenstalling van Leiden open
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio