Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 22-05-2015


'In de ontwerpfase nadenken over onderhoud'




Opdrachtgevers leggen steeds vaker de realisatie en het langjarig onderhoud van tunnelautomatisering neer bij één partij. Siemens Mobility richt haar organisatie hierop in door de integratie van sales, engineering en onderhoudsprocessen.

De integratie van bouw en onderhoud moet leiden tot een betere verhouding tussen de realisatie- en instandhoudingkosten ten opzichte van de gevraagde prestaties. In Nederland moeten tunnels voldoen aan hoge eisen op het gebied van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid. 'Op basis van deze prestatie-eisen maken wij specifieke keuzes in de ontwerpfase', zegt Waldeck Podgorski, hoofd service operations bij Siemens Mobility in Nederland. 'Een hogere investering aan de voorkant kan leiden tot meer efficiency gedurende de operationele fase. Zo kun je in de ontwerpfase additionele componenten selecteren waarvan je de status- en conditiemeldingen tijdens de operationele fase op afstand kunt uitlezen. Dit maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat leidt tot een hogere beschikbaarheid en lagere exploitatiekosten.'

Life cycle services
Naast het bereiken van meer kostenefficiency kunnen opdrachtgevers zichzelf via de geïntegreerde contractvormen ontzorgen. Als aannemers verplicht worden om hun installaties langdurig in bedrijf te houden, is het ook aan hen om te bepalen wanneer componenten moeten worden vervangen of gemigreerd. Podgorski: 'Voor opdrachtgevers is het vaak lastig om gedurende de levensduur te bepalen wanneer kritische systeemonderdelen aan vervanging toe zijn. We zien regelmatig dat systemen verouderd zijn en niet meer onderhouden kunnen worden doordat onderdelen niet meer leverbaar zijn of de software niet meer wordt ondersteund. Opdrachtgevers leggen daarom steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het instand houden van een object voor langere tijd (life cycle services) neer bij systeemleveranciers. Een verstandige keuze.'

Goede ervaringen
Siemens Mobility heeft op diverse projecten goede ervaringen opgedaan met geïntegreerde contractvormen. 'Voor ons is dit een aangename manier van werken. Het geeft ons de ruimte om optimalisaties te realiseren.' Siemens leverde alle verkeersinstallaties voor de verbreding van de A12 Lunetten-Veenendaal en onderhoudt deze gedurende twintig jaar. In de Coentunnel is geïnvesteerd in duurzame oplossingen voor verkeerssignalering en -detectie. De onderhoudsperiode bedraagt twaalf jaar. In Utrecht is Siemens betrokken bij de bouw van de Stadsbaantunnel. Ook hier maakt (langjarig) onderhoud van de installaties deel uit van het contract.

Innovatie
Meerjaren-onderhoudscontracten zetten volgens Podgorski de deur open naar innovatieve onderhoudsconcepten. Siemens gaat de centrale bediening en besturing van de installaties van de Amsterdamse metro-infrastructuur (inclusief Noord/Zuidlijn) moderniseren en is na afronding tien jaar lang verantwoordelijk voor de instandhouding. 'Hier hebben we te maken met hele hoge beschikbaarheideisen. Ons ontwerp- en onderhoudsteam is volop aan het nadenken hoe we real time de informatie over alle kritische componenten kunnen opslaan, uitlezen en verwerken. We gebruiken hierbij algoritmes die big data omzetten naar stuurinformatie. Dergelijke data driven services worden door onze divisie Healthcare al vaak toegepast.'

'Bij geïntegreerde contacten staat het langetermijnbelang voorop.'

Lange termijn
De organisatie raakt steeds beter ingespeeld op de nieuwe manier van werken. In het begin moest iedereen hieraan wennen. 'Vroeger stond er een dikke muur tussen de engineering- en de onderhoudsorganisatie. Die is nu behoorlijk dunner geworden: we werken met multidisciplinaire teams en ook medewerkers van de buitendienst denken steeds vaker in de tenderfase mee. Het blijft een uitdagende oefening, aangezien de belangen van de verschillende disciplines in de praktijk soms uiteenlopen. In plaats van de korte termijn staat echter de lange termijn voorop. Het is een gezamenlijk belang van de organisatie om ervoor te zorgen dat een object gedurende de hele levensduur optimaal presteert. Hiertoe moet je samen kosten, risico's en prestatieverwachtingen in kaart brengen. Wij blijven hierin investeren en maken medewerkers vertrouwd met de nieuwe contractvormen en zaken zoals Systems Engineering en RAMS.'


Deze weblogposting is eerder gepubliceerd op mobilitymatters.siemens.nl.


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht








[Banners]