
Nieuwsbericht | Datum: 22-04-2020
Meer dan honderd toeschouwers zagen dinsdagmiddag 21 april via het live webinar hoe CityBarge er met de winst vandoor ging. Winnaar CityBarge zorgt met hun modulaire en volledig elektrisch aangedreven duwboot voor de verplaatsing van stadslogistiek van de weg naar het water. Hierdoor zijn er minder vrachtwagens nodig en is er minder CO2-uitstoot.
De jury en staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn te spreken over de kwaliteit van de inzendingen. 'De deelnemers zijn stuk voor stuk innovatieve ondernemers die niet alleen nadenken over wat er kan, maar vooral over wat ze willen en hoe ze dat mogelijk maken. En daarmee verleggen ze grenzen', vertelt Van Veldhoven tijdens het webinar.
Blij verrast
Shaun Akse wist met zijn pitch de jury het meest te overtuigen van deze oplossing. De jury prees CityBarge voor hun vindingrijkheid. 'CityBarge doet waar Nederland goed in is: vervoer over water. En zo deden we het vroeger ook', licht voorzitter van de jury Mariëtte van Empel toe.
Shaun Akse is blij verrast. 'Heel gaaf! Het waren allemaal goede ideeën, dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik vind het mooi om te zien dat er voor dit soort innovatieve ideeën zo'n breed platform is.' Citybarge wint een geldbedrag van € 20.000 en krijgt professioneel advies van vakmensen die de oplossing vooruithelpen. Dat geld komt goed van pas vertelt Shaun Akse: 'In juni is onze boot gereed om te varen. Later in de zomer beginnen we met een proef. Daar willen we zeker nog slagen in maken om een mooi product neer te zetten!'
Aanmoedigingsprijs
Ook finalisten Squad Mobility, met de eerste betaalbare zonneauto ter wereld en BNA-Battery, met gereviseerde accu's uit hybride auto's, maakten indruk op de jury. Zij winnen allebei een geldbedrag van € 5.000. De aanmoedigingsprijs ging naar team SOLID. Dit team, bestaande uit studenten van TU Eindhoven, gebruikt ijzerpoeder als grondstof voor toekomstige schone brandstof voor de scheepvaart. Deze oplossing voldeed nog niet aan alle voorwaarden van de challenge, om in twee jaar op de markt te komen, maar werd wel geprezen door de jury. SOLID kan rekenen op advies van vakmensen en een uitgebreid netwerk.
Terugkijken
Wil je het webinar nog terugkijken of delen?
https://bit.ly/3eyWGHA Houd ook onze community en social media in de gaten. Hier vind je binnenkort de vlog die Rijkswaterstaat reporter Elze maakte over de finale.
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Grootste fietsenstalling van Leiden open
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio