hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-04-2020



'Coronacrisis verandert werksituatie en mobiliteit mogelijk blijvend'




Een aanzienlijk deel van de Nederlanders verwacht dat hun reisgedrag en hun werksituatie blijvend verandert door de coronacrisis. Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Ook denkt een op de vijf Nederlanders vaker te gaan lopen of de fiets te pakken.

Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Voor ongeveer de helft van de werkende Nederlanders heeft de coronacrisis nu al impact op de werksituatie. Deze groep is minder (16%), juist meer (8%), of op andere tijden gaan werken (24%) of is zelfs tijdelijk gestopt met werken (10%).

Een groot deel (44%) is (meer) thuis gaan werken en dat bevalt best goed. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken.
Op afstand vergaderen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ongeveer 30% zit vaker dan voorheen achter het beeldscherm met collega's te overleggen. Meer dan een derde wil dat ook na de crisis vaker op deze manier blijven doen.

Blokje om
Door de contactbeperkingen is het gemiddeld aantal verplaatsingen flink afgenomen, van 8 naar 3,6 verplaatsingen in 3 dagen. De gemiddelde afstand die mensen afleggen kelderde mee, van gemiddeld 94 naar 30 kilometer in 3 dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand is afgenomen van 12 naar 8 kilometer per verplaatsing

Als mensen de deur nog uitgaan, is dat vaak voor een ommetje. Voor de coronacrisis was de hond uitlaten de belangrijkste reden voor een zogeheten rondeverplaatsing, nu is dat een blokje om, meestal te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 kilometer, tegen 1,2 kilometer voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 kilometer langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 kilometer gemiddeld.

Als mensen toch op pad moeten, dan mijden ze het OV. 88% geeft momenteel de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Ook hier verwacht een deel van de mensen dat hun gedrag blijvend verandert. Zo denkt 20% vaker met fiets of lopend te gaan na de coronacrisis. Een ongeveer even grote groep gaat straks minder vliegen dan voorheen, zegt ze nu.

Mobiliteitspanel Nederland
Het onderzoek is uitgevoerd met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Het MPN bestaat uit een representatieve groep Nederlanders die gedurende een reeks van jaren over hun reisgedrag worden bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag in de huidige periode te vergelijken met het reisgedrag van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een coronacrisis. De respons bedroeg 2296 ingevulde dagboekjes en 2494 ingevulde vragenlijsten, een netto respons van respectievelijk 82% en 89%.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht


[Banners]