hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-03-2020



Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder




In september 2020 start de aanbesteding voor de verbreding van de snelweg A27 Houten-Hooipolder (contract Zuid Everdingen-Hooipolder). Op 25 maart 2020 informeerde Rijkswaterstaat grote aannemersbedrijven over het project en de contractering. Dat gebeurde via een webinar.

Met 25 deelnemende aannemersbedrijven zijn contractmanagers Richard Hartmann en Jan Theelen van Rijkswaterstaat dik tevreden over deze alternatieve communicatievorm.

Webinar als alternatief voor fysieke bijeenkomst
Enigszins spannend was het wel: een online 'marktconsultatie'. Theelen: 'Normaal gesproken organiseren we een dergelijke bijeenkomst op een locatie vlakbij het project A27: verbreding traject Houten - Hooipolder. Hier sluiten marktpartijen op gebied van Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) aan, om zich onder meer te laten informeren over de werkzaamheden, de bijbehorende risicovolle onderdelen en beheersmaatregelen. Dat kon nu niet live. Vandaar een webinar.'

Inhoudelijke toelichting op het twee-fasen-contract
Ook Hartmann kijkt vanuit zijn rol als contractmanager bij Rijkswaterstaat terug op een goede sessie. Tijdens de uitzending lichtte hij toe waarom Rijkswaterstaat bij deze aanbesteding kiest voor een 'twee-fasen-contract'. 'Een twee-fasen-contract betekent dat we de risicovolle gedeelten van het project samen met de aannemer eerst gedetailleerder uitwerken. Zo kunnen we de prijs nauwkeuriger bepalen. En dat komt weer doordat we het aantal onzekerheden terugbrengen. De uitvoeringsmethode is daarmee nauwkeurig uitgewerkt. Welke partij de risico's het beste kan dragen en welke beheersmaatregelen genomen kunnen worden, dat is dan meteen helder. De definitieve prijsvorming op de risicovolle onderdelen komt aan het einde van de eerste fase tot stand.'

Een positieve terugblik
'Het grote aantal vragen dat via een veertigtal kleine schermpjes online werd gesteld, verklapt ons dat de digitale sessie aan de verwachting voldeed.' Theelen en Hartmann blikken dan ook positief terug op de webinar.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht


[Banners]