hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2020



Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers

Bron: ProRail



De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt. Tot 17 februari rijden we dagelijks met deze trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, tussen Groningen en Buitenpost.

Uniek onderzoek
De afgelopen maanden voerden we op het spoor tussen Groningen en Buitenpost al diverse ATO-testen uit zonder reizigers. Nu onderzoeken we hoe reizigers het rijden onder ATO vinden. Wat merken ze er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
De testen worden uitgevoerd door ProRail, vervoerder Arriva, de provincie Groningen en leverancier Stadler. Voor het werven van reizigers die mee willen testen, plaatsten we oproepjes op de websites en social media van ProRail en Arriva. De ritjes bleken erg populair; na een dag waren alle beschikbare plekken vol. TNO gaat de deelnemers vooraf, tijdens en na de rit bevragen over hun beleving.

Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Daarom moeten de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt:
• GoA 1: de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen
• GoA 2: een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk
• GoA 3: de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen
• GoA 4: er is geen medewerker in de trein en bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

ProRail test ATO op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Meer weten over ATO? Lees hier verder.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht


[Banners]