hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-10-2019



Station Zwolle Stadshagen vanaf zondag 15 december 2019 open




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel, ProRail, Keolis Nederland en de gemeenten Zwolle en Kampen.

Reizigers kunnen vanaf de nieuwe landelijke treindienstregeling, die vanaf zondag 15 december 2019 in gaat, ook in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Uit de proefritten die in juni zijn uitgevoerd op de Kamperlijn blijkt dat met maatregelen in de bediening van de trein een veilige en betrouwbare dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur mogelijk is. Alle overstappen in Zwolle, behalve zoals eerder aangegeven de overstap in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden. De provincie Overijssel heeft daarom, na overleg met Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen, besloten om station Zwolle Stadshagen vanaf 15 december definitief in de dienstregeling op te nemen.

Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur was een stop op station Zwolle Stadshagen niet mogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.

Daarom is besloten de rijtijd, die nodig is voor een betrouwbare dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen met een snelheid van 100 km/uur, onder meer te halen uit het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast heeft ProRail aanvullend enkele kleine infrastructurele maatregelen genomen die de dienstregeling robuuster maken.

Uitkomst proefritten
Tijdens de proefritten van 2 tot en met 15 juni is onderzocht welke maatregelen aan de trein en in de bediening van de trein nodig zijn voor een veilige en betrouwbare dienstregeling bij 100 km per uur. Hierbij gaat het onder andere om het aanpassen van de vertrekprocedure. Momenteel start de machinist de vertrekprocedure op elke hele minuut van de aangegeven vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten en de trein vertrekt. Door de vertrekprocedure een paar seconden eerder te starten, kunnen de treinen ook daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.

Daarnaast gaat de keertijd in Zwolle van zeven naar vier minuten. In Kampen gaat de keertijd van drie naar vier minuten. Dit geeft de machinist voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen focussen op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd. De camera's aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Hiernaast voert Keolis nog andere maatregelen door, waaronder de mogelijkheid om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.

Buslijn 10 naar Deltion
Vanaf 15 december 2019 rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo'n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.

Aanvullende infrastructurele maatregelen
Naast de maatregelen voor een efficiëntere dienstregeling door Keolis, voert ProRail maatregelen uit aan het spoor. Inmiddels zijn de seinen, borden en beveiliging naar de structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen aangepast en zijn de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden verstevigd. Daarnaast wordt voor 15 december aanstaande de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is voor half december afgerond. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht


[Banners]