hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2019



2020: een planning op seconden

Bron: ProRail



ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim dertig reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Op 15 december 2019 gaat deze nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? Dankzij een nieuw planningssysteem kunnen we de ruimte nog beter benutten.

Grote puzzel
Ieder jaar is het een grote puzzel om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen. In totaal dienden 34 reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in.

De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
  • Zes i.p.v. vier intercity's per uur tussen Amersfoort en Utrecht
  • Meer treinen in de zomer tussen Zandvoort en Haarlem
  • Meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht
  • 740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling

De vervoerders nemen onze nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Vervolgens communiceren zij de exacte vertrek- en aankomsttijden naar de reizigers.

Nieuw planningssysteem
Sinds dit jaar verdelen we de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per zes seconden te plannen. Voorheen ging dat per minuut. Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor.

740 meter lang
Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

In 2018 deden we al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft onze verkeersleiding verschillende scenario's gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzochten we wat de invloed van de langere treinen is op overwegen en welke andere knelpunten er kunnen zijn als treinen van die lengte door Nederland rijden.


Deel dit artikel:                   





Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Brabantse organisaties zoeken duurzame oplossing voor files in Brainport-regio: 'Collectief vervoer 2.0'
Nieuwsbericht
De internationale nachttrein komt terug naar Nederland
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen vanaf zondag 15 december 2019 open
Nieuwsbericht
Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Start onderzoek naar andere tarieven openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht


[Banners]