hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 15-08-2019



Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025

Bron: ElaadNL



De groei van elektrische bussen in het openbaar vervoer gaat in een veel hogere versnelling dan die van elektrische personenauto's. Op dit moment is bijna 10 procent van de OV-bussen in ons land elektrisch. Vanaf 2025 mogen busmaatschappijen alleen nog maar zero emissie bussen aanschaffen. Dan zitten we naar verwachting al op 75 procent van alle bussen die elektrisch zijn. Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL zetten de trends en verwachtingen op een rijtje in hun nieuwste Outlook over de laadvraag elektrische OV-bussen.

Hoe snel gaat het aantal e-bussen groeien en waar gaan we ze opladen? Alleen bij de remises of ook onderweg? Welke vermogens zijn daarvoor nodig? De Elaad Outlook over elektrische bussen in het openbaar vervoer geeft antwoorden op deze vragen en bekijkt de opkomst van de e-bus vanuit het perspectief van de netbeheerder: wat is er in de nabije toekomst nodig om deze transitie in goede banen te leiden?

Elektrische bussen snel de norm
Van de 5.000 OV-bussen die op dit moment rondrijden in Nederland zijn 453 uitgerust met een batterij voor volledig elektrisch rijden (BEV).10 bussen rijden elektrisch op waterstof (FCEV). Het aandeel elektrische bussen is al een stuk groter dan het aandeel elektrische auto's, en zal de ook sneller stijgen. De komende jaren vinden er nieuwe concessies plaats van provincies en gemeenten voor het openbaar vervoer. Binnen deze concessies wordt Zero Emissie de norm. Vanaf 2025 is er geen plaats meer voor nieuwe brandstofbussen in de dienstregeling. In dat jaar zal naar verwachting 75 procent van alle bussen elektrisch zijn. Tien jaar later zal dit aantal de 100% benaderen met 4.000 à 5.000 e-bussen.

Laden bij de remises en onderweg
De verwachte ontwikkelingen zijn door ElaadNL tot 2035 uitgewerkt op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden voor OV-busvervoer. Aan de hand daarvan is gekeken naar kansrijke locaties waar in de toekomst elektrische bussen kunnen gaan laden en is een indicatie gegeven van welke vermogens er op die locaties benodigd zullen zijn en welk laadprofiel te verwachten valt. Aan de hand van deze gegevens onderscheiden de onderzoekers 111 depotlocaties (remises) waar de bussen langer staan waardoor Smart Charging mogelijk is en voor het jaar 2025 260 locaties binnen dienstregelingen waar opportunity charging ingezet kan worden; snel laden gedurende korte stops van 5 tot 10 minuten.

Tijdige samenwerking cruciaal
Om de transitie naar Zero Emissie OV-busvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het volgens de onderzoekers van ElaadNL van groot belang om rekening te houden met de groei van het aantal e-bussen en de specifieke mogelijkheden van de in kaart gebrachte kansrijke laadlocaties. Dit vraagt om een tijdige samenwerking van alle betrokken partijen en een duidelijke regievoering op het proces.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht


[Banners]