hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-06-2019



Start onderzoek naar andere tarieven openbaar vervoer




De 23 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een aantal onderzoeken starten naar verschillende tariefsoorten en de effecten daarvan voor de reiziger. De vraag is of en hoe maatregelen als dalkorting, plustarief, één km-tarief, minima-arrangement en gezinstarief kunnen bijdragen aan het optimaal benutten van het openbaar vervoer.

Het aantal reizigers in het openbaar vervoer groeit met meer dan 3 procent per jaar. Op sommige ov-knooppunten is de groei zelfs 10 procent per jaar. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag en om de kwaliteit op peil te houden, wordt bestaande capaciteit beter benut, worden grotere voertuigen aangeschaft en de infrastructuur aangepast. Daarnaast start een school- en werkgeversaanpak om woon-werk verkeer beter over de dag te verdelen. En verder draagt de MRDH samen met gemeenten bij aan betere fietsvoorzieningen.
Maar er is meer nodig om aan de toenemende vraag naar openbaar vervoer tegemoet te komen. Een betere spreiding van passagiers over de dag zou daaraan bijdragen. Daarom stelt de MRDH voor om onder andere te onderzoeken of andere tarieven kunnen bijdragen aan toekomstbestendig, goed en toegankelijk OV.

Regiobestuurder MRDH Marc Rosier: "Onderzoek naar verschillende tariefsoorten is zinvol. Of en hoe we andere tarieven gaan hanteren, hangt af van het resultaat van het onderzoek."
De vervoerders in de Metropoolregio onderschrijven de analyse en de noodzaak om naar tarieven te kijken en zullen actief bijdragen aan de onderzoeken.

Onderzoek naar vijf maatregelen
Het onderzoek richt zich op het effect en de haalbaarheid van vijf maatregelen:
  • dalkorting; minder reizigers in de spits en meer in de daluren
  • plustarief; voor een bijzonder product als weekendmetro of een nieuwe snellere lijn,
  • één km-tarief voor de hele metropoolregio; dat verschilt nu nog in de regio Haaglanden en Rotterdam
  • minima arrangement; om de betaalbaarheid van het OV voor bepaalde doelgroepen te verbeteren
  • gezinstarief; om reizen met het OV voor gezinnen aantrekkelijker te maken

De resultaten van de onderzoeken zijn eind 2019 bekend en daarna volgt bespreking in gemeenten en raden.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht


[Banners]