hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 25-02-2019



Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer




Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen gaan samen het grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer over weg, water en spoor verbeteren.
Werkagenda voor mobiliteit en verkeer tussen 5 provincies en Noordrijn-Westfalen


De partners willen de barrières voor grensoverschrijdend vervoer zoveel mogelijk wegnemen en de ontwikkeling van (Europese) corridors stimuleren om de leidende positie van Nederland en Noordrijn-Westfalen op het gebied van logistiek, maar ook de arbeidsmobiliteit en toerisme, te versterken. De Nederlandse en Duitse partners zetten de komende jaren onder andere in op het vereenvoudigen en versnellen van regionale grensoverschrijdende snelfietsroutes en bus- en spoorverbindingen en internationale treinverbinding, zoals tussen Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlijn. Daarnaast willen de partners met Europese subsidies de voorzieningen voor de binnenscheepvaart en het vrachtverkeer over de weg verbeteren.

Dat blijkt uit de werkagenda die de betrokken gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Eric Geurts (Limburg), Christophe van der Maat (Noord-Brabant), Bert Boerman (Overijssel) en Floor Vermeulen (Zuid-Holland) en minister Hendrik Wüst (Noordrijn-Westfalen) op maandag 25 februari 2019 tijdens een werkbezoek aan Zwolle hebben ondertekend.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: 'Voor de haven van Rotterdam is het van groot belang dat we over grenzen samenwerken om transport over weg, spoor en water te verbeteren. Samen met Noordrijn-Westfalen en samen met 4 andere provincies werken we daaraan.'

Kennis uitwisselen
Het meest gebruikte vervoersmiddel tussen Nederland en Duitsland is nog steeds het auto- en vrachtverkeer. Om dit soepel te laten verlopen, is het uitwisselen van kennis over slim gebruik van informatie over wegwerkzaamheden en verkeersgegeven een van de belangrijke activiteiten.

Daarnaast vinden er aan beide zijden van de grens pilots plaats met verschillende vormen van vervoer en duurzaamheid. Door kennis met elkaar te delen, zijn deze pilots makkelijker in een groter gebied toe te passen. De partners wisselen onder andere ervaringen uit over nieuwe mobiliteitsoplossingen, zoals Mobility as a Service (MaaS). Ook onderzoeken ze gezamenlijk alternatieve brandstoffen voor alle verkeersmodaliteiten.

Station Zwolle als voorbeeld
De ontwikkelingen rond het tweede spoorknooppunt van Nederland, de Spoorzone Zwolle, vormden een mooi voorbeeld voor de afspraken tussen de Nederlandse en Duitse partners. In het stationsgebied wordt gewerkt aan de verbetering en uitbreiding van de infrastructuur voor treinen, bussen en fietsen, elektrificatie van het OV en meer fietsenstallingen. Projecten die ook in het grensgebied als voorbeeld kunnen dienen. Daarnaast kijken de partners naar de mogelijkheden om de verbinding Munster-Enschede door te trekken naar Zwolle.

Met het ondertekenen van de werkagenda zetten de partners in 2019 vervolgstappen op het gebied van mobiliteit en verkeer die de economie van de gehele regio stimuleren.


Deel dit artikel:                   





Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Start onderzoek naar andere tarieven openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht


[Banners]