hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld

Bron: ProRail



Hoe moet ons openbaar vervoer er over 20 jaar uitzien? Dat staat in het OV Toekomstbeeld 2040 dat woensdag is gepresenteerd met daarin een belangrijke rol voor het spoor. Maar het spoor houdt niet op bij de grens en daarom wil ProRail gaan werken aan een Europees OV Toekomstbeeld.

Wat is het OV Toekomstbeeld?
In 2015 is gestart met de samenwerking tussen Rijk, regio's, vervoerders en ProRail om tot een gemeenschappelijke visie te komen op de toekomst van het Openbaar Vervoer: het OV Toekomstbeeld 2040. Daarin staan geen kant en klare oplossingen, maar het is wel een document dat richting geeft naar de toekomst met duidelijke doelen en waarin gezamenlijke vervolgstappen zijn opgenomen. Ook waar het de rol van het spoor betreft. ProRail onderschrijft deze ambitie, maar vindt 2040 nog ver weg en wil samen met de sector de schouders er onder zetten om deze doelen zoveel eerder als mogelijk te realiseren.

Toekomst spoor
Inzet in het Toekomstbeeld OV 2040 is om het nationale netwerk daar te versterken waar dit het beste tot haar recht komt en de meeste reizigers zijn. Dit betekent dat de zeshoek Amsterdam, Zwolle, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven, Breda en Den Haag-Rotterdam middels een hoogfrequente treinverbinding met elkaar wordt verbonden. Bij de verbindingen naar het Noorden, Oosten en Zuiden van het land zal juist meer worden ingezet op maatwerk en worden gekeken naar samenhangende strategieën op het gebied van auto, fiets en hoogwaardig openbaar vervoer.

Internationale ambities
Om grensregio's beter met elkaar te verbinden en de economische ontwikkeling van deze regio's te ondersteunen zullen intercity-netwerken in Nederland gekoppeld worden aan intercity-stations over de grens met aansluitingen op hogesnelheidslijn-netwerken. Hierbij worden ook de mogelijkheden onderzocht om binnenlandse intercity-lijnen (gedeeltelijk) door te trekken naar ons omringende landen. Denk aan een internationale verbinding van Den Haag via Eindhoven met Duitsland en van de Randstad via Groningen naar Duitsland.

ProRail leidende rol
Nu er een gezamenlijke, ambitieuze visie ligt en het duidelijk is dat het spoor een grote speelt in het duurzaam en in beweging houden van Nederland, pakt ProRail graag de leidende rol in het ontwikkelen van het netwerk van de toekomst. Uiteraard in nauwe samenwerking met Rijk, regio en andere vervoerders. Belangrijk daarbij is een soepele verbinding te maken tussen het landelijke netwerk en regionale ambities . En dan? Het OV houdt niet op bij de grens. En daarom zou een Europees OV toekomstbeeld een mooie volgende stap zijn. ProRail pakt die handschoen graag op.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht


[Banners]