hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-02-2019



Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad

Bron: ProRail



In drie kwartier van Zwolle naar Amsterdam-Zuid met de trein: is dit verre toekomstmuziek of dichterbij dan je denkt? In de nacht van vrijdag 1 op 2 februari test NS in samenwerking met de noordelijke provincies en ProRail hoe snel dit nu al kan met de huidige intercity's en spoorinfra. Aan boord van de testtrein reizen Pier Eringa, CEO ProRail, Roger van Boxtel, CEO NS en bestuurders uit de regio mee.

Meer ambitie
Vorig jaar deed Pier Eringa een oproep aan Noord- en Oost-Nederland: toon meer ambitie in het verkorten van de treinreis van en naar de Randstad. Al op korte termijn moet het mogelijk zijn om de reistijd met minuten te verkleinen. Betrokken partijen als de provincies Groningen en Friesland, NS en ProRail hebben de handen ineengeslagen, en een van de acties die hieruit voort is gekomen is de organisatie van de proefrit door NS.

Nachtelijke testrit
De snelle intercity vertrekt vrijdagnacht om 00.02 uur vanaf station Groningen. En rijdt via Zwolle, Almere Centrum, Amsterdam-Zuid en Schiphol naar Den Haag Centraal. De testtrein slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over en rijdt met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein naar verwachting een kwartier korter onderweg. De testrit is bewust in de nacht gepland, om zo vrij baan te krijgen.

Vervolg
Met de testtrein onderzoeken de betrokken partijen wat er nodig is voor een versnelling op het gebied van onder meer treintechniek, infrastructuur en de dienstregeling. De wens van de noordelijke provincies is om deze snelle trein tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land zo spoedig mogelijk te laten rijden. Door snelheidsverhoging op het baanvak en compenserende maatregelen moeten ook alle tussenliggende stations kunnen profiteren.

Belang snelle treinverbinding
Het wordt steeds drukker in Nederland. De aantrekkende economie zorgt voor meer mobiliteit en steeds langere files op de weg. Het sneller maken van de spoorverbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland kan een belangrijke bijdrage leveren aan het leefbaar en bereikbaar houden van heel Nederland.

Innovaties hard nodig
ProRail verdeelt jaarlijks de spoorcapaciteit onder alle vervoerders. ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem in Nederland. De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol en spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor in bijvoorbeeld de Randstad. Daarom is een continue innovatieslag noodzakelijk om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Hierdoor kunnen er in de toekomst tóch meer en snellere treinen rijden.

ProRail Verbindt
Wij willen dat meer reizigers en goederen in de toekomst de trein kiezen. ProRail werkt, samen met vervoerders en overheden, aan het mobiliteitsnetwerk van de toekomst, met meer capaciteit en een aantrekkelijkere deur tot deur reis. We bieden slimme en creatieve oplossingen om ons spoor meer te benutten waar mogelijk, en we bouwen alleen waar echt nodig.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
ProRail verbindt met Coalitie Tegen Eenzaamheid
Nieuwsbericht
Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt eerste treinen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht


[Banners]