hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-12-2018



Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders

Bron: ProRail



In Nederland maken 28 goederenvervoerders en 12 reizigersvervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring biedt onze klanten alle noodzakelijke informatie voor de toegang en het gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het is daarmee ook een belangrijk document voor geïnteresseerde vervoerders die op het Nederlandse spoor willen gaan rijden. Vandaag is de nieuwe Netverklaring 2020 gepubliceerd.

Wijziging op het menu
In de 'menukaart' van ProRail staat de infrastructuur tot in detail beschrven, welke diensten we aanbieden en wat ze kosten om ze te gebruiken. Het aanbod voor 2020 is vandaag vastgesteld. In de nieuwe Netverklaring is een aantal wijzigingen opgenomen.

Nieuw 'parkeertarief'
Voor het opstellen van treinen op rangeertreinen ('parkeren') is een nieuw tarief opgenomen in de Netverklaring 2020. Vervoerders betalen voortaan overal een tarief per minuut, in plaats van een tarief per dag. Dit vraagt van vervoerders vooraf beter te plannen hoeveel opstelcapaciteit ze nodig hebben. ProRail verwacht dat dit zal bijdragen aan een efficiënt gebruik van de opstelcapaciteit.

Beter inzicht in energieverbruik
Een nieuwe dienst waarvoor vervoerders per 2020 een bijdrage gevraagd wordt is de zogeheten Energie Verzamel Applicatie (EVA). Door middel van deze applicatie en meters die vervoerders op hun materieel plaatsen, kunnen we het energieverbruik per vervoerder inzichtelijk maken. In de toekomst wordt hiermee zuinig rijden beloond, aangezien de vervoerder per trein betaalt voor het exacte energieverbruik.

Gebruiksvergoeding
Vervoerders betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. De tarieven hiervoor worden jaarlijks opgenomen in de Netverklaring. Via de vergoeding voor het minimumtoegangspakket worden alleen kosten in rekening gebracht die rechtstreeks volgen uit het gebruik van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels, de bovenleiding, etc. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden bijvoorbeeld niet in rekening gebracht.De tarieven voor de vergoeding van het minimumtoegangspakket die in de Netverklaring 2020 is opgenomen, is gebaseerd op een nieuwe, door de ACM goedgekeurde, berekeningsmethode. Belangrijkste wijziging is dat de tarieven voortaan drie in plaats van een jaar vast staan. Dit biedt de spoorsector meer stabiliteit en zekerheid.


Deel dit artikel:                   





2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Start onderzoek naar andere tarieven openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht


[Banners]