hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2018



Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open

Bron: ProRail



De goederenverbinding tussen Den Bosch en Geldermalsen is sinds vorige maand twee jaar open. Deze 'zuidoostboog' maakt het mogelijk om met goederentreinen vanuit Zeeland via Breda, Tilburg en Den Bosch bij Geldermalsen de Betuweroute op te draaien richting Duitsland, of omgekeerd.

Zuidoostboog voorziet in een behoefte
De boog is in 2007 aangelegd, maar werd tot 2016 niet gebruikt. Vanwege het toenemende treinverkeer is de boog in oktober 2016 alsnog in gebruik genomen. Sinds de officiële opening hebben er 1300 goederentreinen gebruikt gemaakt van deze boog. Dat komt overeen met de twee treinen per dag die we met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 hadden verwacht. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen kan dit aantal groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.

Aanpassingen
Om de boog te kunnen gebruiken voor het goederenvervoer zijn flinke aanpassingen aan het spoor gedaan. Dat was nodig omdat treinen op de Betuweroute op 25000 volt in plaats van op 1500 volt rijden en omdat de Betuweroute een moderner treinbeveiligingssysteem gebruikt. De 'sluis' waarin van systemen wordt gewisseld was met 500 meter te kort voor de lange goederentreinen en moest daarom tot 750 meter worden verlengd.

Test
Daarna moesten we de sporen uitgebreid testen, omdat ze sinds de aanleg in 2007 niet waren gebruikt. Met een testtrein is gecontroleerd of alles goed werkte. Een dag na de proef, op maandag 17 oktober 2016, is het spoor in dienst gegaan en reed de eerste trein vanaf de Brabantroute over de aangepaste boog de Betuweroute op.

Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen vanuit het Rotterdamse havengebied via de Betuweroute richting Den Bosch, Eindhoven en Venlo te laten rijden, en andersom. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Brabantse organisaties zoeken duurzame oplossing voor files in Brainport-regio: 'Collectief vervoer 2.0'
Nieuwsbericht
De internationale nachttrein komt terug naar Nederland
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen vanaf zondag 15 december 2019 open
Nieuwsbericht
Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht


[Banners]