Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018


'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid

Bron: NS



Op 1 oktober is gestart met de proef '1 stap verder'. Hiermee bieden we reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerst volgende vorm van OV. De reis-assistent begeleidt de reiziger naar de bus-, tram of metrohalte, de officiële taxistandplaats, de 'halen en brengen' plaats bij het station. De proef duurt 3 maanden en vindt plaats op de stations Zwolle, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Achtergrond
Roger van Boxtel, president directeur van NS: "NS wil dat reizigers met een beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen, zelfstandig waar dat kan en met hulp waar nodig. En daarin zetten we letterlijk een volgende stap.'

Bij het gunnen van de concessie hebben NS en het ministerie I&W afspraken gemaakt over het verbeteren van de toegankelijkheid. Dit gaat over verbeteringen die er toe moeten leiden dat reizigers met een motorische (in een rolstoel), visuele(zicht), auditieve (gehoor) of andere beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen als reizigers die geen beperking hebben. Deze verbeteringen komen altijd tot stand samen met het ministerie, belangenorganisaties, ProRail en NS.

Voor reizigers met een visuele beperking is het vooral belangrijk om 'de weg te vinden' op het station of in de trein, de kaartautomaat te bedienen etc. De Oogvereniging had bij NS het verzoek neergelegd of wij reizigers met een visuele beperking, op het aankomststation, kunnen begeleiden naar de eerstvolgende vorm van OV. Deze vraag speelt vooral op grote stations en stations die in verbouwing zijn. NS heeft nu met het ministerie en de Oogvereniging afspraken gemaakt om deze proef te starten voor drie maanden en daarna het besluit te nemen of deze extra dienstverlening verder ingevoerd gaat worden.

Hoe werkt het?
De reiziger kan de service in aanvulling op 'NS Reisassistentie' boeken en de service wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein op de stations Utrecht Centraal, Zwolle en Den Haag Centraal.

Niet alleen de reizigers en belangenvereniging zijn blij met deze aanvulling van assistentie. Ook medewerkers zijn blij dat ze onze reizigers hiermee verder op weg kunnen helpen.

Frederik Kaptein, teammanager NS
'Ook onze medewerkers vinden het fijn om reizigers met een visuele beperking hier letterlijk één stap verder te helpen. Soms zie je op stations dat reizigers net dat beetje extra hulp nodig hebben en hiermee zorgen we ervoor dat zij er van uit kunnen gaan dat dit ook goed geregeld is. Een mooie aanvulling op onze serviceverlening'.



Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht








[Banners]