Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018


Elektrische voertuigen opladen zonder stekker




Provincie Groningen start met Duitse en Nederlandse partners project Kontactlo(o)s laden

Innovatieve en duurzame oplossingen realiseren om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker, oftewel contactloos laden. Dat is het doel van project 'Kontactlo(o)s Laden' dat op 17 oktober officieel is gestart. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf samen met Reinhard Winter, Landrat Emsland, het startsein voor het project waarin 13 Nederlandse en Duitse bedrijven samenwerken aan innovatieve draadloze oplaadsystemen. De provincies Groningen en Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen samen met een Europese subsidie het project dat tot eind 2020 loopt en ongeveer 20 arbeidsplaatsen oplevert.

Duurzame beweging op gang
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: "We starten met een mooi project waarmee we ons inzetten op het toepassen van innovatieve en duurzame technieken in het belang van mobiliteit. Het is de eerste stap samen (grensoverschrijdend) in een belangrijke ontwikkeling voor elektrisch rijden. Reinhard Winter, Landrat Emsland, vult aan: "Wij willen geen eendagsvlieg zijn als het gaat om elektrisch draadloos laden, maar een duurzame beweging op gang brengen."

Ontwikkelen en testen
Het project richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk testen van innovatieve oplaadsystemen. Zo is een van de projectdoelen om een draadloos oplaadsysteem in een fietsenstalling in te bouwen, en staat er ook een test met deelscooters en Drymers in het Moormuseum in Duitsland gepland. Verder wordt het draadloos laden getest op zelfrijdende voertuigen, zoals het zelfrijdend busje dat nu bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijdt. In 2019 en 2020 zullen deze testen plaatsvinden.

Gebruiksgemak en economische kansen
De oplaadsystemen zijn in de praktijk zeer goed toepasbaar. Het biedt gebruikers van de elektrische voertuigen een groot gebruiksgemak. Daarom zien de bedrijven die meedoen aan het project economische kansen. Dat de samenwerking over de grens heen reikt, werkt daarbij versterkend. Het project wordt mogelijk gemaakt door een investering van de partners en een Europese INTERREG subsidie.


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht








[Banners]