Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018


Elektrische voertuigen opladen zonder stekker




Provincie Groningen start met Duitse en Nederlandse partners project Kontactlo(o)s laden

Innovatieve en duurzame oplossingen realiseren om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker, oftewel contactloos laden. Dat is het doel van project 'Kontactlo(o)s Laden' dat op 17 oktober officieel is gestart. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf samen met Reinhard Winter, Landrat Emsland, het startsein voor het project waarin 13 Nederlandse en Duitse bedrijven samenwerken aan innovatieve draadloze oplaadsystemen. De provincies Groningen en Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen samen met een Europese subsidie het project dat tot eind 2020 loopt en ongeveer 20 arbeidsplaatsen oplevert.

Duurzame beweging op gang
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: "We starten met een mooi project waarmee we ons inzetten op het toepassen van innovatieve en duurzame technieken in het belang van mobiliteit. Het is de eerste stap samen (grensoverschrijdend) in een belangrijke ontwikkeling voor elektrisch rijden. Reinhard Winter, Landrat Emsland, vult aan: "Wij willen geen eendagsvlieg zijn als het gaat om elektrisch draadloos laden, maar een duurzame beweging op gang brengen."

Ontwikkelen en testen
Het project richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk testen van innovatieve oplaadsystemen. Zo is een van de projectdoelen om een draadloos oplaadsysteem in een fietsenstalling in te bouwen, en staat er ook een test met deelscooters en Drymers in het Moormuseum in Duitsland gepland. Verder wordt het draadloos laden getest op zelfrijdende voertuigen, zoals het zelfrijdend busje dat nu bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijdt. In 2019 en 2020 zullen deze testen plaatsvinden.

Gebruiksgemak en economische kansen
De oplaadsystemen zijn in de praktijk zeer goed toepasbaar. Het biedt gebruikers van de elektrische voertuigen een groot gebruiksgemak. Daarom zien de bedrijven die meedoen aan het project economische kansen. Dat de samenwerking over de grens heen reikt, werkt daarbij versterkend. Het project wordt mogelijk gemaakt door een investering van de partners en een Europese INTERREG subsidie.


Deel dit artikel:                   





Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht








[Banners]