Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-10-2018


'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'

Bron: NS



Over ongeveer zes maanden ligt er één plan dat beschrijft hoe de verbinding Amsterdam-Berlijn op korte termijn sneller kan - en welke investeringen in infrastructuur nodig zijn om uiteindelijk tot een flink kortere reistijd te komen. NS, ProRail, Deutsche Bahn en betrokken overheden zetten hiervoor samen alle opties op een rij. In navolging van de Nederlandse staatssecretaris van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) hebben ook de betrokken Duitse overheden zich tijdens spoorbeurs Innotrans geschaard achter het plan voor versnelling. Er is al geruime tijd contact tussen staatssecretaris van Veldhoven en haar Duitse collega Ferlemann om de gezamenlijke ambitie voor een snellere trein kracht bij te zetten. 

Bij een reistijd van rond de vier uur tussen Amsterdam en Berlijn is deze internationale treinverbinding een serieus alternatief is voor het vliegtuig. Bij een dergelijke snelle trein is volgens NS een marktaandeel van 30 tot 35% realistisch en haalbaar, vergelijkbaar met de huidige markt voor de snelle Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Het aantal internationale treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn verdubbelt volgens deze prognose naar ruim naar twee miljoen reizigers per jaar.

Innotrans
In september is tijdens spoorbeurs Innotrans in Berlijn intensief gesproken met vertegenwoordigers en bestuurders van meer dan tien relevante instanties en overheden waaronder de Europese Commissie, het Duitse Bondsministerie voor Verkeer, de regering van de deelstaat Nedersaksen, de regering van de stad Berlijn en Deutsche Bahn. Alle partijen zijn het erover eens dat de lijn Amsterdam - Berlijn echt aan de beurt is om de reiziger een beter product met kortere reistijd en meer comfort aan te bieden.

Starten met één snellere trein
Het doel is de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn zo spoedig mogelijk te verkorten; liever vandaag dan morgen start NS met één snellere trein per dag erbij. Op de langere termijn moet tussen beide hoofdsteden een treinverbinding ontstaan die een volwaardig alternatief biedt voor het vliegverkeer tussen beide metropolen.

NS doet wat het kan op het gebied van dienstregeling en materieel. Daarnaast zijn flinke investeringen in het spoor nodig - ook in Nederland. Belangrijk is daarom dat de partners NS, ProRail en Deutsche Bahn samen optrekken.

Bereikt in Berlijn - de belangrijkste afspraken op een rijtje
De afspraak met Deutsche Bahn is gemaakt om in de komende zes maanden een versnellingsagenda (Fahrplan zur Beschleunigung der Zugverbindung Amsterdam-Berlin) op te stellen die aansluit bij het gezamenlijke plan voor versnelling.

De Duitse staatssecretaris Ferlemann (Bundesministerie für Verkehr) wil snel verbeteringen langs de bestaande route voor alle huidige Berlijntreinen. Hij gaat zich ervoor inzetten dat beter materieel gekocht wordt en er snellere treinpaden beschikbaar komen. Dit gaat hij met Deutsche Bahn bespreken. Bovendien zegde hij toe dat geplande verbeteringen van infrastructuur op deze verbinding snel worden gerealiseerd om ook hierdoor een aantal minuten reistijdwinst te boeken.

Voor de Bundesverkehrsminister is versnelling van de verbinding onderdeel van het Duitse programma voor hoogfrequent spoor (Deutschland Takt 2030) en worden de opties voor versnelling ook binnen dit kader verder onderzocht. Ook het rijden van een extra binnenlandse trein op de bestaande route (waardoor de intercity Berlijn minder vaak hoeft te stoppen) of een route via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg zijn voor hem mogelijkheden die goed in kaart moeten worden gebracht.

De steden Amsterdam (wethouder Sharon Dijksma) en Berlijn (staatssecretaris Gaebler) spraken hun steun uit.

Staatssecretaris Lindner heeft namens de deelstatelijke regering van Nedersaksen volle ondersteuning toegezegd. Namens de Europese Commissie gaf Elisabeth Werner aan dat capital-to-capital verbindingen prioriteit van Europa zijn en dat deze verbinding daarvoor een perfecte showcase kan worden.

En wat doet NS nu al?
NS kijkt al geruime tijd naar verbetering van de intercity Berlijn - deze wens komt niet uit de lucht vallen. NS onderzoekt samen met Deutsche Bahn de gewenste route van de trein. Er zijn meerdere trajecten mogelijk tussen deze steden. Het onderzoek naar de nieuwe verbinding gaat er ook vanuit dat een snellere intercity Amsterdam-Berlijn start met één rit per dag in aanvulling op de bestaande dienstregeling. Uiteraard zullen verbeteringen in de huidige treindienst ook worden opgepakt door NS en Deutsche Bahn.

1) Korte termijn: Nieuwe locomotieven
NS rondt binnenkort de voorbereiding af voor het verwerven van nieuwe locomotieven voor de intercity Berlijn. In 2019 start de aanbesteding hiervan.

2) met de nieuwe locomotieven snel een snellere trein starten
Als de nieuwe locomotieven rijden tussen Amsterdam en Berlijn dan kan een snelle trein Amsterdam-Berlijn worden toegevoegd in aanvulling op de bestaande intercity Berlijn. Hiervoor is het ook nodig extra rijtuigen te verwerven.

3) Ontwikkelingen op lange termijn: compleet nieuwe treinen
Ook voert NS al geruime tijd gesprekken met Deutsche Bahn over het toekomstige materieel voor de Intercity Berlijn. Deze compleet nieuwe treinen moeten echt nog besteld, gebouwd en getest worden voordat deze passagiers kunnen vervoeren.


Deel dit artikel:                   





Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht








[Banners]