hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-06-2018



NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk

Bron: NS



91,6% van de reizigers kwam in 2017 op tijd. Daar zijn we blij mee, maar dat betekent ook dat 8,4% van de reizigers niet op tijd kwam. Om dat aantal omlaag te brengen, kijken we samen met ProRail naar de oorzaak van verstoringen en hoe we die kunnen aanpakken. Gisteren rapporteerden we samen met ProRail over de verstoringen van 2017. Het aantal impactvolle verstoringen in 2017 bedroeg 102. Dit is ongeveer gelijk aan een jaar eerder (100). In 2015 was dit nog 114.

De meeste impactvolle verstoringen werden door 'derden' veroorzaakt: 33 van de 102. Denk aan koperdiefstal, een aanrijding met wegverkeer, stroomstoring of suïcide. 32 verstoringen waren techniek-gerelateerd. Weersomstandigheden zorgden voor 17 van de 102 gevallen van impactvolle verstoringen.

De grootste verstoring was de storm van 22 februari, waardoor de landelijke treindienst moest worden aangepast. Op twee staat de stroomstoring op Amsterdam Centraal van 17 januari. De derde plaats is voor het winterweer op 10 december.

Maatregelen tegen verstoringen
Het aantal impactvolle verstoringen door technische redenen is afgelopen jaar licht afgenomen. Daar werken we hard aan. Allereerst door verstoringen te voorkomen: bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat onze treinen betrouwbaar zijn en onze dienstregeling degelijk uitgevoerd kan worden. Als er een verstoring is, willen we die zo snel mogelijk verhelpen. En zo lang de verstoring duurt, doen we er samen alles aan om zo voorspelbaar treinen te rijden en reizigers zo goed mogelijk te informeren. Zo willen we de impact van een grote verstoring zoveel mogelijk verzachten.

Wat is impactvol?
Voor een impactvolle verstoring gebruiken ProRail en NS de volgende definitie: 'verstoringen die in totaal voor meer dan 2400 minuten vertraging zorgden'. Storingen worden uitgedrukt in het aantal minuten vertraging van een trein plús het aantal vertragingsminuten van andere treinen die last hebben van dezelfde storing. Opgeheven treinen tellen voor 30 minuten mee. Omgeleide treinen tellen voor 15 minuten mee. Ter illustratie: Een impactvolle verstoring staat gelijk aan het equivalent van tenminste 80 uitgevallen treinen of om 160 treinen met 15 minuten vertraging of 240 treinen met 10 minuten vertraging, of combinaties hiervan.

Om te meten hoe groot de impact is, maakt ProRail sinds 2017 gebruik van de feitelijke vertraging van treinen. Dit is mogelijk door de beschikbaarheid van betere meetgegevens. Dit gebruik van feitelijke vertragingen is op verzoek van het ministerie van IenW geauditeerd door Baker Tilly Berk / AnderssonElffersFelix. Het biedt naar het oordeel van BTB/AEF een betrouwbaarder beeld van de klanthinder dan in het verleden (bron: auditrapport).


Deel dit artikel:                   





Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht


[Banners]