Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-06-2018


NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk

Bron: NS



91,6% van de reizigers kwam in 2017 op tijd. Daar zijn we blij mee, maar dat betekent ook dat 8,4% van de reizigers niet op tijd kwam. Om dat aantal omlaag te brengen, kijken we samen met ProRail naar de oorzaak van verstoringen en hoe we die kunnen aanpakken. Gisteren rapporteerden we samen met ProRail over de verstoringen van 2017. Het aantal impactvolle verstoringen in 2017 bedroeg 102. Dit is ongeveer gelijk aan een jaar eerder (100). In 2015 was dit nog 114.

De meeste impactvolle verstoringen werden door 'derden' veroorzaakt: 33 van de 102. Denk aan koperdiefstal, een aanrijding met wegverkeer, stroomstoring of suïcide. 32 verstoringen waren techniek-gerelateerd. Weersomstandigheden zorgden voor 17 van de 102 gevallen van impactvolle verstoringen.

De grootste verstoring was de storm van 22 februari, waardoor de landelijke treindienst moest worden aangepast. Op twee staat de stroomstoring op Amsterdam Centraal van 17 januari. De derde plaats is voor het winterweer op 10 december.

Maatregelen tegen verstoringen
Het aantal impactvolle verstoringen door technische redenen is afgelopen jaar licht afgenomen. Daar werken we hard aan. Allereerst door verstoringen te voorkomen: bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat onze treinen betrouwbaar zijn en onze dienstregeling degelijk uitgevoerd kan worden. Als er een verstoring is, willen we die zo snel mogelijk verhelpen. En zo lang de verstoring duurt, doen we er samen alles aan om zo voorspelbaar treinen te rijden en reizigers zo goed mogelijk te informeren. Zo willen we de impact van een grote verstoring zoveel mogelijk verzachten.

Wat is impactvol?
Voor een impactvolle verstoring gebruiken ProRail en NS de volgende definitie: 'verstoringen die in totaal voor meer dan 2400 minuten vertraging zorgden'. Storingen worden uitgedrukt in het aantal minuten vertraging van een trein plús het aantal vertragingsminuten van andere treinen die last hebben van dezelfde storing. Opgeheven treinen tellen voor 30 minuten mee. Omgeleide treinen tellen voor 15 minuten mee. Ter illustratie: Een impactvolle verstoring staat gelijk aan het equivalent van tenminste 80 uitgevallen treinen of om 160 treinen met 15 minuten vertraging of 240 treinen met 10 minuten vertraging, of combinaties hiervan.

Om te meten hoe groot de impact is, maakt ProRail sinds 2017 gebruik van de feitelijke vertraging van treinen. Dit is mogelijk door de beschikbaarheid van betere meetgegevens. Dit gebruik van feitelijke vertragingen is op verzoek van het ministerie van IenW geauditeerd door Baker Tilly Berk / AnderssonElffersFelix. Het biedt naar het oordeel van BTB/AEF een betrouwbaarder beeld van de klanthinder dan in het verleden (bron: auditrapport).


Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht
Miljoenen reizigers uit het vliegtuig in de trein
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht








[Banners]