Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2018


Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim

Bron: NS



Vandaag deed de rechter uitspraak in de zaak die Consumentenclaim had aangespannen tegen NS. De rechtszaak draaide om de vraag of een vervoerbewijs recht geeft op een zitplaats. Dit is niet het geval: een vervoerbewijs geeft enkel recht op vervoer. ConsumentenClaim stelt dat elke reiziger recht zou hebben op een zitplaats. Dit is onjuist. Het klinkt misschien niet zo sympathiek, maar de vervoersovereenkomst die bij je kaartje hoort, geeft alleen recht op vervoer. En niet het recht om een (bepaalde) zitplaats in te nemen.

De rechter stelt ons daarbij in het gelijk. In het vonnis staat: 'De rechtbank overweegt dat uit de tekst van de wet geen recht op een zitplaats kan worden afgeleid. De wetstekst spreekt immers over het 'vervoeren' van de reiziger en dat resultaat' wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaats vindt, is niet in de wet bepaald."

Ook oordeelde de rechtbank: "Verder heeft NS Reizigers genoegzaam aannemelijk gemaakt dat zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden.'

Reactie NS
Het is steeds drukker in Nederland: op de weg en ook in de trein. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij, hoe vervelend dat ook is. We werken er hard aan om de hinder van drukte te beperken. Daardoor heeft meer dan 95% van onze reizigers in de spits een zitplaats.

Gezien de reizigersgroei en de drukte in de Nederland spits wordt de uitdaging van de spits alleen nog maar groter. We zullen ons blijven inzetten om de hinder van drukke treinen te beperken.

Zoveel mogelijk treinen
In 2017 hadden reizigers net zo veel kans op een zitplaats als in 2016 (95,1%) bij een stijgend aantal reizigers, onder meer door een aantrekkende economie. NS heeft alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk capaciteit en comfort te bieden. We hebben op dit moment voor 3 miljard aan investeringen lopen voor de aanschaf en vernieuwing van treinen. In 2014 hebben we een spoedbestelling van 58 nieuwe sprinters gedaan. Deze zijn in een recordtijd geleverd en rijden inmiddels allemaal. Vanaf december 2018 komen er nog eens 118 nieuwe sprinters bij en vanaf 2021 ook nog eens 79 Intercity-treinen. NS heeft nog nooit zoveel materieel beschikbaar gehad op het spoor in Nederland.

Reis plannen
Vorig jaar werd ook een verandering in de NS reisplanner app doorgevoerd. Daarin kunnen reizigers nu zien wat de actuele treinlengte is en of de trein als gevolg van een verstoring korter is dan gepland. Ook kun je in de reisplanner zien of een trein druk is of niet. Ook hebben we aangekondigd dat je in de toekomst via de app kunt zien in welk treindeel het druk is en waar nog zitplaats is. Veel treinen zijn aan één kant namelijk bijna vol, terwijl aan de andere kant nog meer dan voldoende vrije zitplaatsen beschikbaar zijn.


Deel dit artikel:                   





Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht








[Banners]