Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-03-2018


170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle

Bron: ProRail



Het spoorknooppunt en station Zwolle gaat verbeteren en hoe: er wordt 170 miljoen geïnvesteerd onder andere voor de bouw van een dive-under. Reizigers hebben straks betere aansluitingen en kortere reistijden. Vrijdag 16 maart 2018 tekenden ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract.

Meer sporen, ongelijkvloerse kruising en herinrichting opstelsporen
Dit deel van het project gaat over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hier wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van dit project.



Contract ondertekend
Met het ondertekenen van dit contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. Bij Zwolle is veel meer werk aan het spoor gepland. Meer informatie daarover: www.prorail.nl/projecten/zwolle

Spoorplan Noord Nederland: verbeteringen voor treinreizigers
Het spoorverdubbelingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor.



Deel dit artikel:                   





Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht








[Banners]