Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2018


NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal

Bron: NS



Het aantal treinreizigers stijgt en het aantal inwoners van Amsterdam groeit. Daarnaast wil NS op meer trajecten een tienminutentrein gaan rijden. Daarom besluiten het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam en spoorpartijen, waaronder NS, over investeringen in stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Verschillende scenario's worden bekeken.

Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.


Roger van Boxtel: 'Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst. NS pleit voor 10 sporen op Amsterdam Centraal, een optie die toekomstbestendig is. Kiezen voor 9 sporen is een korte termijn maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.'



Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo'n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.


Roger van Boxtel: 'Deze keuze heeft grote gevolgen voor de toekomstige bereikbaarheid van Amsterdam'.



Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.


Deel dit artikel:                   





Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht
Miljoenen reizigers uit het vliegtuig in de trein
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht








[Banners]