Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2018


NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers

Bron: NS



  • NS moderniseert 45 dubbeldekkers (242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen)
  • Investering van 502 miljoen in comfort, veiligheid en design
  • Totale investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen naar 3 miljard
  • Vernieuwde treinen vanaf 2021 het spoor op
NS wil haar reizigers een comfortabele reis bieden in treinen die voorzien zijn van alle gemakken. Daarom investeert NS in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Een investering die reizigers waarderen: uit onderzoek blijkt dat reizigers hoge cijfers geven aan vernieuwde treinen. NS gaat nog eens 45 dubbeldekkers, bestaande uit 242 rijtuigen, moderniseren. Deze worden hiermee helemaal up-to-date gemaakt.

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat reizigers vernieuwde treinen hoge punten geven voor het interieur, het comfort, de functionaliteit en de vormgeving. Marjan Rintel, directeur Operatie NS: 'Hier ben ik enorm trots op, we doen dit immers voor onze reizigers. Ook deze 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw, bieden onze reizigers het comfort dat zij willen en kunnen weer een heel treinleven mee'.

Moderniseren van treinen is ook een duurzame keuze. Het grootste deel van al het materiaal dat hierbij vrijkomt wordt gerecycled. Zoals bij de lopende modernisering van de eerste generatie dubbeldekkers: 96% van al het materiaal wordt opgeknapt en komt als nieuw terug of krijgt gerecycled een tweede leven daarbuiten.

NS Treinmodernisering in Haarlem werkt aan de modernisering van de dubbeldekkers. De ontwerpfase voor de vernieuwing van de 45 treinen is inmiddels gestart. De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en uiteraard zal nieuwe kunst niet ontbreken. De bouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. Na een testperiode met deze trein begint in de loop van 2021 de serieproductie en gaan ze het spoor op. Deze dubbeldekkers kunnen dan weer zo'n 20 jaar mee. Zo dragen we op een duurzame manier bij aan de bereikbaarheid van Nederland.

De investering van deze modernisering bedraagt € 502 miljoen. De totale investering in de aanschaf van nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity's en het moderniseren van bestaand materieel, komt hiermee op € 3 miljard.


Deel dit artikel:                   





Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Flink minder uitstoot door groen inkoopbeleid overheid
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]