Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-02-2018


Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam




Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag - Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.’

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n ‘tienminutentrein’ rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting en tussen Utrecht en Houten Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.

Meer informatie van de redactie
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten



Deel dit artikel:                   





Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Flink minder uitstoot door groen inkoopbeleid overheid
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]