Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-12-2017


Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!

Bron: ProRail



Het gaat goed op het Nederlandse spoor. Er zijn steeds meer treinen, meer verbindingen, hogere frequenties en mooiere stations. In een internationale vergelijking komt het Nederlandse spoor op veel punten als beste uit de test. In Nederland rijden de treinen het vaakst op tijd en het aantal storingen is het laagst. Er gebeuren weinig ongelukken en de kosten voor het onderhoud zijn lager dan in de landen om ons heen. Dat blijkt uit de International Benchmark 2011 - 2015.

Als onderdeel van de beheerconcessie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgeeft aan ProRail, hebben ProRail en NS een internationale benchmark laten uitvoeren naar de prestaties van andere Europese inframanagers en vervoerders. Zes landen zijn door met elkaar vergeleken op basis van de openbare data die de organisaties verstrekken. Ook zijn er bedrijfsbezoeken afgelegd. Het gaat om Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden en Groot Brittanie. Een onafhankelijk bureau heeft een audit gedaan om de eerlijkheid van de resultaten te waarborgen.

Nederland is Europees koploper
De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat er in Nederland een zeer hoge punctualiteit is verhouding tot de Europese collega's. Dit zijn punctualiteitscijfers in relatie tot het aantal gereden treinkilometers. Zwitserland staat op de tweede plaats. De punctualiteit van het treinverkeer ligt in Zwitserland weliswaar hoger, maar er rijden minder treinen.

Laag aantal storingen
Ook zijn er minder storingen op het Nederlandse spoor. Het percentage treinen dat uitvalt, is in Nederland echter wel hoger dan in de ons omringende landen. In Nederland rijden ook de meeste treinen, zijn weinig ongevallen, maar Nederland heeft weer te maken met meer suicides op het spoor.

Lage kosten
De kosten voor het onderhoud en vernieuwing van het spoor zijn lager dan in andere landen.

Download
U kunt het rapport lezen via de website van ProRail



Deel dit artikel:                   





Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht
Miljoenen reizigers uit het vliegtuig in de trein
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]