Nieuwsbericht | Datum: 13-10-2017


De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer




Het is mogelijk de Bereikbaarheidsindicator voor ov (BBI-ov) zó in te vullen dat deze beter aansluit op het ov zoals dit voor de gebruiker werkt, en hoe dit door hem beleefd wordt: een ov-netwerk van treinen, bussen, trams en metro’s. Reizigers maken daarin ketenreizen om van deur tot deur te komen. Ze hebben voor- en natransport te voet of per fiets, moeten wachten en mogelijk ook overstappen. Al deze onderdelen tellen op verschillende wijze mee in de als totaal beleefde reistijd van deur tot deur.

Met deze BBI-ov-toepassing kan er gerekend worden aan toekomstige situaties of nog niet ingevoerde maatregelen. Het is ook betrekkelijk eenvoudig om tot landelijke monitoring-overzichten te komen. Deze invulling van de BBI-ov is reeds toegepast in de Nationale Markt- en Capaciteits Analyse (NMCA) 2017. Daarbij is er bij het uitwerken van de BBI voor gekozen zoveel als mogelijk eenzelfde invulling te hanteren voor auto en ov. Het is met kleine aanpassingen van deze systematiek ook goed mogelijk om te komen tot andere toepassingsmogelijkheden van de BBI-ov, die aanvullend inzicht geven. Denk bijvoorbeeld aan het in beeld brengen van de aantrekkelijkheid van ov als alternatief voor autoreizen, of aan het nader inzoomen in studiegebieden om inzicht te krijgen in de oorzaken van een relatief onaantrekkelijke ov-reistijd.

Dit zijn de conclusies op hoofdlijnen van een onderzoeksproject uitgevoerd op verzoek van de directie Openbaar Vervoer en Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Aanleiding is de wens om met indicatoren voor de bereikbaarheid beter aan te sluiten op openbaar-vervoerbeleid dat de focus legt op de complete deur tot deur reis van de reiziger.

Publicaties
Rapport De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer: BBI-ov



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]