Nieuwsbericht | Datum: 13-10-2017


De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer




Het is mogelijk de Bereikbaarheidsindicator voor ov (BBI-ov) zó in te vullen dat deze beter aansluit op het ov zoals dit voor de gebruiker werkt, en hoe dit door hem beleefd wordt: een ov-netwerk van treinen, bussen, trams en metro’s. Reizigers maken daarin ketenreizen om van deur tot deur te komen. Ze hebben voor- en natransport te voet of per fiets, moeten wachten en mogelijk ook overstappen. Al deze onderdelen tellen op verschillende wijze mee in de als totaal beleefde reistijd van deur tot deur.

Met deze BBI-ov-toepassing kan er gerekend worden aan toekomstige situaties of nog niet ingevoerde maatregelen. Het is ook betrekkelijk eenvoudig om tot landelijke monitoring-overzichten te komen. Deze invulling van de BBI-ov is reeds toegepast in de Nationale Markt- en Capaciteits Analyse (NMCA) 2017. Daarbij is er bij het uitwerken van de BBI voor gekozen zoveel als mogelijk eenzelfde invulling te hanteren voor auto en ov. Het is met kleine aanpassingen van deze systematiek ook goed mogelijk om te komen tot andere toepassingsmogelijkheden van de BBI-ov, die aanvullend inzicht geven. Denk bijvoorbeeld aan het in beeld brengen van de aantrekkelijkheid van ov als alternatief voor autoreizen, of aan het nader inzoomen in studiegebieden om inzicht te krijgen in de oorzaken van een relatief onaantrekkelijke ov-reistijd.

Dit zijn de conclusies op hoofdlijnen van een onderzoeksproject uitgevoerd op verzoek van de directie Openbaar Vervoer en Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Aanleiding is de wens om met indicatoren voor de bereikbaarheid beter aan te sluiten op openbaar-vervoerbeleid dat de focus legt op de complete deur tot deur reis van de reiziger.

Publicaties
Rapport De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer: BBI-ov



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
Werk aan de Maaslijn
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen
Nieuwsbericht
Grote beurt voor station Amsterdam Amstel
Nieuwsbericht
Herfstvakantie: spoorwerk tussen Tilburg en Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht








[Banners]