Nieuwsbericht | Datum: 13-10-2017


De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer




Het is mogelijk de Bereikbaarheidsindicator voor ov (BBI-ov) zó in te vullen dat deze beter aansluit op het ov zoals dit voor de gebruiker werkt, en hoe dit door hem beleefd wordt: een ov-netwerk van treinen, bussen, trams en metro’s. Reizigers maken daarin ketenreizen om van deur tot deur te komen. Ze hebben voor- en natransport te voet of per fiets, moeten wachten en mogelijk ook overstappen. Al deze onderdelen tellen op verschillende wijze mee in de als totaal beleefde reistijd van deur tot deur.

Met deze BBI-ov-toepassing kan er gerekend worden aan toekomstige situaties of nog niet ingevoerde maatregelen. Het is ook betrekkelijk eenvoudig om tot landelijke monitoring-overzichten te komen. Deze invulling van de BBI-ov is reeds toegepast in de Nationale Markt- en Capaciteits Analyse (NMCA) 2017. Daarbij is er bij het uitwerken van de BBI voor gekozen zoveel als mogelijk eenzelfde invulling te hanteren voor auto en ov. Het is met kleine aanpassingen van deze systematiek ook goed mogelijk om te komen tot andere toepassingsmogelijkheden van de BBI-ov, die aanvullend inzicht geven. Denk bijvoorbeeld aan het in beeld brengen van de aantrekkelijkheid van ov als alternatief voor autoreizen, of aan het nader inzoomen in studiegebieden om inzicht te krijgen in de oorzaken van een relatief onaantrekkelijke ov-reistijd.

Dit zijn de conclusies op hoofdlijnen van een onderzoeksproject uitgevoerd op verzoek van de directie Openbaar Vervoer en Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Aanleiding is de wens om met indicatoren voor de bereikbaarheid beter aan te sluiten op openbaar-vervoerbeleid dat de focus legt op de complete deur tot deur reis van de reiziger.

Publicaties
Rapport De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer: BBI-ov



Deel dit artikel:                   





Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht
Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018
Nieuwsbericht
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Nieuw station Roodeschool symbolisch geopend
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht








[Banners]