Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2017


ProRail blij met investeringen in het spoor

Bron: ProRail



Regeerakkoord Rutte III

Dinsdag 10 oktober 2017 is het regeerakkoord van kabinet Rutte III gepresenteerd. Daarin staat onder meer dat er meer geld wordt uitgetrokken voor spoor en het voornemen om ProRail om te vormen tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). Dit laatste mag volgens het nieuwe kabinet geen gevolgen hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van ProRail.

Blij met investeringen in het spoor
De bevolking en de economie groeien, daardoor groeit de vraag naar mobiliteit. Extra investeringen in openbaar vervoer en juichen we dan ook toe. Dit is hard nodig om knelpunten aan te pakken en Nederland in beweging te houden. ProRail wil het spoor toekomstbestendig maken. Dat vergt extra investeringen in een hogere bovenleidingspanning (3KV) en treinbeveiligingssysteem ERTMS. We zijn blij dat het kabinet dit onderkent en ook het goederenvervoer per spoor verder wil stimuleren.

Duurzaamheid
Het spoor, als meest duurzame vorm van gemotoriseerd vervoer, draagt ook nog eens bij aan het verduurzamen van de economie. Het spoor is een van de meest duurzame modaliteiten en verdient een serieuze kwaliteitsimpuls. Fantastisch dat dit nieuwe kabinet daarin investeert.

ZBO
In het regeerakkoord staat het voornemen om ProRail om te vormen tot een ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Het nieuwe kabinet geeft aan dat de omvorming geen consequenties mag hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor het personeel van ProRail.

Het omvormen van ProRail gaat niet over één nacht ijs en vraagt de grootst mogelijke zorgvuldigheid. De spoorwegwet moet worden aangepast, nieuwe wetgeving geschreven en bekrachtigd door de Tweede en Eerste Kamer. Ook moeten onze stakeholders goed meegenomen worden in dit proces. De transitie die volgt na de wetswijzigingen, zal ook nog enige tijd in beslag nemen.

Prestaties verbeterd
De afgelopen periode hebben wij laten zien dat onze prestaties op het Nederlandse spoor blijvend verbeteren, onder meer op het gebied van de punctualiteit. Die stijgende lijn houden we vast. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat medewerkers van ProRail, vervoerders, reizigers en verladers geen negatieve effecten ondervinden van de voorgenomen organsatieverandering en blijven 24/7 werken aan onze kernopdracht: het laten rijden van treinen.



Deel dit artikel:                   





Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht
Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018
Nieuwsbericht
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Nieuw station Roodeschool symbolisch geopend
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht








[Banners]