Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2017


ProRail blij met investeringen in het spoor

Bron: ProRail



Regeerakkoord Rutte III

Dinsdag 10 oktober 2017 is het regeerakkoord van kabinet Rutte III gepresenteerd. Daarin staat onder meer dat er meer geld wordt uitgetrokken voor spoor en het voornemen om ProRail om te vormen tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). Dit laatste mag volgens het nieuwe kabinet geen gevolgen hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van ProRail.

Blij met investeringen in het spoor
De bevolking en de economie groeien, daardoor groeit de vraag naar mobiliteit. Extra investeringen in openbaar vervoer en juichen we dan ook toe. Dit is hard nodig om knelpunten aan te pakken en Nederland in beweging te houden. ProRail wil het spoor toekomstbestendig maken. Dat vergt extra investeringen in een hogere bovenleidingspanning (3KV) en treinbeveiligingssysteem ERTMS. We zijn blij dat het kabinet dit onderkent en ook het goederenvervoer per spoor verder wil stimuleren.

Duurzaamheid
Het spoor, als meest duurzame vorm van gemotoriseerd vervoer, draagt ook nog eens bij aan het verduurzamen van de economie. Het spoor is een van de meest duurzame modaliteiten en verdient een serieuze kwaliteitsimpuls. Fantastisch dat dit nieuwe kabinet daarin investeert.

ZBO
In het regeerakkoord staat het voornemen om ProRail om te vormen tot een ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Het nieuwe kabinet geeft aan dat de omvorming geen consequenties mag hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor het personeel van ProRail.

Het omvormen van ProRail gaat niet over één nacht ijs en vraagt de grootst mogelijke zorgvuldigheid. De spoorwegwet moet worden aangepast, nieuwe wetgeving geschreven en bekrachtigd door de Tweede en Eerste Kamer. Ook moeten onze stakeholders goed meegenomen worden in dit proces. De transitie die volgt na de wetswijzigingen, zal ook nog enige tijd in beslag nemen.

Prestaties verbeterd
De afgelopen periode hebben wij laten zien dat onze prestaties op het Nederlandse spoor blijvend verbeteren, onder meer op het gebied van de punctualiteit. Die stijgende lijn houden we vast. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat medewerkers van ProRail, vervoerders, reizigers en verladers geen negatieve effecten ondervinden van de voorgenomen organsatieverandering en blijven 24/7 werken aan onze kernopdracht: het laten rijden van treinen.



Deel dit artikel:                   





Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht








[Banners]