Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2017


ProRail blij met investeringen in het spoor

Bron: ProRail



Regeerakkoord Rutte III

Dinsdag 10 oktober 2017 is het regeerakkoord van kabinet Rutte III gepresenteerd. Daarin staat onder meer dat er meer geld wordt uitgetrokken voor spoor en het voornemen om ProRail om te vormen tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). Dit laatste mag volgens het nieuwe kabinet geen gevolgen hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van ProRail.

Blij met investeringen in het spoor
De bevolking en de economie groeien, daardoor groeit de vraag naar mobiliteit. Extra investeringen in openbaar vervoer en juichen we dan ook toe. Dit is hard nodig om knelpunten aan te pakken en Nederland in beweging te houden. ProRail wil het spoor toekomstbestendig maken. Dat vergt extra investeringen in een hogere bovenleidingspanning (3KV) en treinbeveiligingssysteem ERTMS. We zijn blij dat het kabinet dit onderkent en ook het goederenvervoer per spoor verder wil stimuleren.

Duurzaamheid
Het spoor, als meest duurzame vorm van gemotoriseerd vervoer, draagt ook nog eens bij aan het verduurzamen van de economie. Het spoor is een van de meest duurzame modaliteiten en verdient een serieuze kwaliteitsimpuls. Fantastisch dat dit nieuwe kabinet daarin investeert.

ZBO
In het regeerakkoord staat het voornemen om ProRail om te vormen tot een ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Het nieuwe kabinet geeft aan dat de omvorming geen consequenties mag hebben voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden voor het personeel van ProRail.

Het omvormen van ProRail gaat niet over één nacht ijs en vraagt de grootst mogelijke zorgvuldigheid. De spoorwegwet moet worden aangepast, nieuwe wetgeving geschreven en bekrachtigd door de Tweede en Eerste Kamer. Ook moeten onze stakeholders goed meegenomen worden in dit proces. De transitie die volgt na de wetswijzigingen, zal ook nog enige tijd in beslag nemen.

Prestaties verbeterd
De afgelopen periode hebben wij laten zien dat onze prestaties op het Nederlandse spoor blijvend verbeteren, onder meer op het gebied van de punctualiteit. Die stijgende lijn houden we vast. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat medewerkers van ProRail, vervoerders, reizigers en verladers geen negatieve effecten ondervinden van de voorgenomen organsatieverandering en blijven 24/7 werken aan onze kernopdracht: het laten rijden van treinen.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
Werk aan de Maaslijn
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen
Nieuwsbericht
Grote beurt voor station Amsterdam Amstel
Nieuwsbericht
Herfstvakantie: spoorwerk tussen Tilburg en Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht








[Banners]