Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-10-2017


NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity

Bron: NS



In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.

Virtuele tour
Geinteresseerden kunnen de trein nu van binnen zien met de virtuele tour.



Reisbeleving
Onze reiziger werkt, leest of kijkt naar buiten en wil graag lekker zitten, dus het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team: een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Meerdere stoelen zijn door hen getest en beoordeeld. Het Trein Test Team heeft ook gekeken naar de indeling in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.

Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld, wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs, technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
  • 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
  • Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
  • ‘ Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
  • Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
Update 03 oktober 2017 14.00 uur
In Telegraaf is vandaag aandacht besteed aan de komst van de nieuwe Intercity. We vonden het een heel leuk artikel. Maar om teleurstellingen of misverstanden te voorkomen, moeten we één dingetje echt recht zetten. In de kop van het artikel staat dat NS met de komst van de nieuwe treinen een “zitplaatsgarantie” biedt. Dit is niet zo.

Graag leggen we uit hoe het zit. NS investeert de komende jaren 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Dat doen we zodat steeds meer mensen met de trein kunnen. De nieuwe Intercity’s hebben in totaal 25.000 zitplaatsen. Zelfs dan kun je nooit 100% garanderen dat iedereen altijd een zitplaats heeft. Zeker in de spits zal het druk blijven, maar ook bij werkzaamheden of evenementen kan het soms heel druk zijn. Juist dan doen er alles aan om de hinder voor onze reizigers te beperken, onder meer door goede alternatieven en reisinformatie te bieden.




Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]