Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017


Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor

Bron: NS



NS en ProRail breiden het aantal geltreinen uit om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Het aantal geltreinen hebben we dit jaar uitgebreid van 10 naar 12. Vanaf 9 oktober 2017 gaan ze weer rijden.

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om – indien nodig in ploegendiensten – deze wielen te repareren. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.




Hoe werken de geltreinen
De geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden (bekijk de vlog). ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties - Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort 2x -in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.

Welke schade kunnen de wielen krijgen?
Vooral door het slippen bij het remmen beschadigen de wielen. Deze moeten dan snel naar de werkplaats voor reparatie. Het gevolg is dat deze treinen tijdelijk niet kunnen rijden, wat zorgt voor kortere treinen of een langere reistijd voor reizigers. NS heeft op diverse plaatsen in het land werkplaatsen waar wielen weer rond kunnen worden geslepen. NS heeft extra medewerkers ingezet om de treinen snel terug op het spoor te krijgen.

Minuutje extra
Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS.

Naast de genoemde maatregelen zorgt ProRail er ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

Meer informatie
Lees hier over de maatregelen die NS en ProRail nemen



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Poortjes Amsterdam Centraal dicht
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]