Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017


GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram




GVB is in september een proef gestart met het Shield+ systeem op de tram. Dit systeem is een combinatie van 3 smart camera’s - met software - die op de voorkant en zijkanten van de tram worden bevestigd. Het systeem fungeert als extra hulpmiddel om andere verkeersdeelnemers te signaleren, onder andere in de dode hoek. De techniek wordt nu al met succes toegepast op personen- en vrachtwagens. GVB hoopt met dit systeem de veiligheid te verhogen, het aantal aanrijdingen in de drukker wordende stad verder te laten afnemen en de schade aan eigen materieel te verlagen.

Proef
Het systeem (van Mobileye, waarvoor V-tron B.V. de distributeur is) dat gebruikt wordt tijdens de proef, waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich voor, of in de dode hoek van de tram bevindt. “Het wordt steeds drukker in de stad en dat zorgt voor meer kleinere incidenten. Wij doen er vanuit onze kant alles aan om het tij te keren, en de veiligheid te verbeteren. Met de Shield+ gaan onze bestuurders als het ware met een extra paar ogen op pad”, aldus Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB. “Ik wil wel benadrukken dat veilig verkeer een gedeelde verantwoordelijkheid is van álle weggebruikers. Laat je dus niet afleiden en blijf alert in het drukke verkeer: een tram staat nu eenmaal niet in een split second stil na het remmen.”

Zeven trams
Het systeem is geïnstalleerd op zeven trams van lijn 17 en loopt tot januari 2018. In de proef op de tram zijn drie fases ingebouwd: in de eerste fase waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal (wees alert) op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In fase twee verschijnt een rood licht (direct stoppen) en komt daar een piepsignaal bij. In een eventuele derde fase is het mogelijk om de tram zelfstandig te laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. GVB verwacht die derde fase nooit te gaan gebruiken; daarvoor is het simpelweg te druk in de stad, en dienen wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen te worden uitgevoerd.



Deel dit artikel:                   





NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
Werk aan de Maaslijn
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen
Nieuwsbericht
Grote beurt voor station Amsterdam Amstel
Nieuwsbericht
Herfstvakantie: spoorwerk tussen Tilburg en Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
NS: 35 miljoen reizigers in september 200 extra rijtuigen
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht








[Banners]