Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017


GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram




GVB is in september een proef gestart met het Shield+ systeem op de tram. Dit systeem is een combinatie van 3 smart camera’s - met software - die op de voorkant en zijkanten van de tram worden bevestigd. Het systeem fungeert als extra hulpmiddel om andere verkeersdeelnemers te signaleren, onder andere in de dode hoek. De techniek wordt nu al met succes toegepast op personen- en vrachtwagens. GVB hoopt met dit systeem de veiligheid te verhogen, het aantal aanrijdingen in de drukker wordende stad verder te laten afnemen en de schade aan eigen materieel te verlagen.

Proef
Het systeem (van Mobileye, waarvoor V-tron B.V. de distributeur is) dat gebruikt wordt tijdens de proef, waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich voor, of in de dode hoek van de tram bevindt. “Het wordt steeds drukker in de stad en dat zorgt voor meer kleinere incidenten. Wij doen er vanuit onze kant alles aan om het tij te keren, en de veiligheid te verbeteren. Met de Shield+ gaan onze bestuurders als het ware met een extra paar ogen op pad”, aldus Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB. “Ik wil wel benadrukken dat veilig verkeer een gedeelde verantwoordelijkheid is van álle weggebruikers. Laat je dus niet afleiden en blijf alert in het drukke verkeer: een tram staat nu eenmaal niet in een split second stil na het remmen.”

Zeven trams
Het systeem is geïnstalleerd op zeven trams van lijn 17 en loopt tot januari 2018. In de proef op de tram zijn drie fases ingebouwd: in de eerste fase waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal (wees alert) op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In fase twee verschijnt een rood licht (direct stoppen) en komt daar een piepsignaal bij. In een eventuele derde fase is het mogelijk om de tram zelfstandig te laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. GVB verwacht die derde fase nooit te gaan gebruiken; daarvoor is het simpelweg te druk in de stad, en dienen wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen te worden uitgevoerd.



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Poortjes Amsterdam Centraal dicht
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]