Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2017


Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven

Bron: NS



NS en ProRail testen vanaf overmorgen iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer 'testdag'. De extra Intercity's en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS reisplanner.

Minder lang wachten, vaker een zitplaats
Amsterdam - Utrecht - Eindhoven is een van de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15% meer capaciteit te bieden. Naast de extra Intercity's komen er op dit traject ook sprinters bij.

Het belang van testdagen
Zes intercity's per uur op zo'n lange corridor op het drukke Nederlandse spoor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het in de praktijk gaat, inclusief het instappen van grote groepen reizigers en eventuele onverwachtse situaties. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren. Zo willen ProRail en NS de tienminutentrein in de aanloop naar de nieuwe dienstregeling stapsgewijs verbeteren.

Voorbereidingen
NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity's op de drukste trajecten van Nederland. ProRail heeft in opdracht van het Rijk veel geïnvesteerd in het verder verbeteren van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanleggen van extra sporen en perrons, het weghalen van een aantal overwegen, nieuwe wissels, seinen en een verbeterde verkeersleiding. Ook zijn de grote stations op het traject afgelopen jaren uitgebreid en gemoderniseerd.

ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) de nieuwe dienstregeling te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onze mensen: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.


Deel dit artikel:                   





Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
NS: 35 miljoen reizigers in september 200 extra rijtuigen
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Flitspalen bij spoorwegovergangen
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht








[Banners]