Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2017


Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven

Bron: NS



NS en ProRail testen vanaf overmorgen iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer 'testdag'. De extra Intercity's en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS reisplanner.

Minder lang wachten, vaker een zitplaats
Amsterdam - Utrecht - Eindhoven is een van de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15% meer capaciteit te bieden. Naast de extra Intercity's komen er op dit traject ook sprinters bij.

Het belang van testdagen
Zes intercity's per uur op zo'n lange corridor op het drukke Nederlandse spoor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het in de praktijk gaat, inclusief het instappen van grote groepen reizigers en eventuele onverwachtse situaties. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren. Zo willen ProRail en NS de tienminutentrein in de aanloop naar de nieuwe dienstregeling stapsgewijs verbeteren.

Voorbereidingen
NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity's op de drukste trajecten van Nederland. ProRail heeft in opdracht van het Rijk veel geïnvesteerd in het verder verbeteren van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanleggen van extra sporen en perrons, het weghalen van een aantal overwegen, nieuwe wissels, seinen en een verbeterde verkeersleiding. Ook zijn de grote stations op het traject afgelopen jaren uitgebreid en gemoderniseerd.

ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) de nieuwe dienstregeling te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onze mensen: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]