Nieuwsbericht | Datum: 24-08-2017


Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen, NS en ProRail

Trein Kamperlijn rijdt weer vanaf 28 augustus 2017


De Kamperlijn staat vanaf 28 augustus 2017 weer gereed voor reizigers. Na een periode van 12 weken waarin Prorail het spoor vernieuwde en gereed maakte voor elektrische treinen, rijden er weer treinen op de lijn tussen Zwolle en Kampen. Maandag de 28ste hervat NS de dienstregeling met de huidige dieseltreinen. In december neemt Keolis Nederland, het huidige Syntus, het stokje over met nieuwe elektrische treinen, die in opdracht van de provincie Overijssel gaan rijden.

Bovenleiding en spoorvernieuwing
De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.

Nieuw station Zwolle Stadshagen
Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.

Aanpassing station Kampen
De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.

Goedkoper, groener, stiller en sneller
Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).



Deel dit artikel:                   





Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
NS: 35 miljoen reizigers in september 200 extra rijtuigen
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Flitspalen bij spoorwegovergangen
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht








[Banners]