Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2017


Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen

Bron: ProRail



Op 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor van start. ProRail heeft 21 augustus 2017 de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders officieel verdeeld. Met het inplannen van de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Meer investeringen zijn wel nodig om ook de komende jaren de groei van het treinverkeer te faciliteren.

Grote puzzel
Ieder jaar is het voor ProRail een grote puzzel om de beschikbare ruimte op ruim 7000 kilometer spoor en ruim 400 stations te verdelen. Zo’n 40 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij ons hun wensen in. Alle wensen konden passend worden gemaakt. Het toedelen van meer treinen op het spoor, is mede gelukt mede dankzij de verbeteringen in de doorstroming van het treinverkeer die ProRail de afgelopen jaren doorvoerde op grote emplacementen in Utrecht, Den Bosch, Assen en rond Schiphol. Ook de massale stationsuitbreidingen van de afgelopen jaren draagt daar flink aan bij.



De grootste wijzigingen voor 2018 op een rij
  • Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations, dankzij nieuwe emplacementen Utrecht en 's Hertogenbosch
  • Meer treinen Utrecht - Houten Castellum
  • Meer treinen Leeuwarden – Meppel
  • Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda
  • Meer treinen Vlissingen - Roosendaal
  • Meer treinen Groningen – Assen, dankzij oplevering nieuw emplacement Assen
  • Meer treinen Zwolle - Enschede
  • Snellere elektrische treinen Zwolle - Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
  • Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek - Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
  • Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
  • Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur
Vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planning van hun personeel en materieel en verzorgen de communicatie van de precieze treintijden naar reizigers.

160 miljoen treinkilometers; een record
Het treinverkeer zit in de lift. Was er in 2004 nog sprake van 129 miljoen treinkilometers op het Nederlandse spoor, in 2018 zijn er naar verwachting ruim 160 miljoen afgelegd in één jaar. Om de groei van het treinverkeer te faciliteren heeft ProRail al verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer op grote emplacementen is sterk verbeterd. Echter loopt het systeem met alle wensen tegen haar grenzen. Meer investeringen in infrastructuur en innovaties zijn nodig zodat ProRail ook in de toekomst de groei van het treinverkeer kan blijven faciliteren.

Werkzaamheden
Een goed werkend en druk spoor, vereist goed onderhoud. Dit jaar staan er grote onderhouds en -vernieuwingswerkzaamheden gepland onder meer rondom Zwolle, Rotterdam, Maasvlakte, Roosendaal, Eindhoven en Den Bosch. Het goederenvervoer krijgt ook in 2018 te maken met veel omleidingen vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute (Rotterdam – Zevenaar) aan Duitse zijde. Goederentreinen worden voornamelijk omgeleid via de Brabantroute (Rotterdam – Venlo). Werkzaamheden van ProRail worden zoveel mogelijk gebundeld om overlast te verminderen. Lees meer over het inplannen van spoorwerk in dit bericht: Lagere kosten en minder hinder bij werkzaamheden op het spoor Op onze website www.prorail.nl/vernieuwt publiceren wij drie maanden van te voren de geplande grote spoorafsluitingen.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.




Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]