Nieuwsbericht | Datum: 15-07-2017


Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia

Bron: NS



Na een zorgvuldig verkoopproces heeft NS een nieuwe eigenaar gevonden voor Qbuzz. Donderdag 13 juli 2017 tekende Busitalia de koopovereenkomst. Het bedrijf is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) dat actief is in het openbaar vervoer in meerdere landen. NS startte het verkoopproces in juli 2016 om invulling te geven aan de strategie Spoorslags Beter. Hiermee richt NS zich op de kernactiviteiten die de meeste waarde toevoegen voor de reiziger. Een groot aantal partijen toonde interesse in Qbuzz. De keuze is op Busitalia gevallen, onder meer omdat Qbuzz met deze koper haar eigen identiteit en business model behoudt. Bovendien waarborgt Busitalia de belangen van concessieverleners en medewerkers maximaal. Met de aankoop van Qbuzz ziet Busitalia mogelijkheden om vanuit haar lange termijn strategie innovatie en groei te realiseren.

In juli 2016 startte NS het verkoopproces van Qbuzz. Met de strategie Spoorslags Beter richt NS zich op haar kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten op het hoofdrailnet inclusief de HSL, stations van wereldklasse en bijdragen aan de reis van deur tot deur. Om die reden is besloten niet langer bus- en tramvervoer aan te bieden en om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor Qbuzz.

Busitalia
Busitalia is een solide bedrijf en heeft veel ervaring met het verzorgen van busvervoer. Er werken momenteel circa 4.000 mensen die het openbaar vervoer verzorgen in Centraal- en Noord-Italië. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro. Daarbij staan kwaliteit, innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel.

Busitalia is onderdeel van de Italiaanse Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) en is (indirect) 100% eigendom van de Italiaanse staat. FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.

Ambitie
De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen personele gevolgen en ook geen gevolgen voor de dienstverlening in de lopende concessies. De centrale ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben positief geadviseerd. Het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht, de huidige concessieverleners van Qbuzz, zijn positief over het continueren van hun relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder. Ook de aandeelhouder van NS, het ministerie van Financiën, heeft ingestemd met de verkoop. Busitalia wil vanuit een lange termijn strategie haar dienstverlening innoveren en tegelijkertijd groeien in Europa.

Voorbehoud
De verkoop van Qbuzz is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt.



Deel dit artikel:                   





Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht
Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018
Nieuwsbericht
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Nieuw station Roodeschool symbolisch geopend
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht








[Banners]