Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-06-2017


Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking

Bron: ProRail



ProRail, de Oogvereniging en Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen hebben donderdag 8 juni 2017 hun handtekening gezet onder een langdurige en doelmatige samenwerking om de stations in Nederland toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De basis hiervoor is het programma Toegankelijkheid van ProRail met als specifiek aandachtspunt verlichting.

Goede verlichting is maatwerk
“Verlichting en het toegankelijk maken van stations voor reizigers met een visuele beperking is best lastig, zeker bij bestaande stations”, zegt Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, afdeling Stations & Transfer. Er is spanning tussen wetgeving die meer verlichting eist en duurzaamheidseisen die juist minder licht voorschrijven: “Visio adviseert ons hoe we de bestaande richtlijnen kunnen toepassen in het belang van mensen met een visuele beperking. Visio deelt dit advies met de Oogvereniging, zodat deze daarover een standpunt kan bepalen.” Alle stations worden door ProRail in de komende jaren voorzien van duurzame ledverlichting. Per station wordt met kennis en ervaring van Visio en Oogvereniging Nederland maatwerk geleverd om de toegankelijkheid te optimaliseren zonder overbodig veel licht te produceren

Veel verschillende oogafwijkingen
Wim van Damme, klinisch fysicus bij Visio en specialist in het menselijk zien vult aan: “Er zijn veel verschillende oogafwijkingen, waardoor het lastig is om generieke maatregelen te bedenken. Maar we zetten ons in om voor een zo groot mogelijke groep de toegankelijkheid te optimaliseren. Naast verlichting op diverse plekken op de stations richten we ons bovendien op trappen, hoogteverschillen, bewegwijzering en kleur- en contrastgebruik.” De Oogvereniging voert samen met Visio gebruikerstesten uit om opgeleverde werkzaamheden te toetsen. “Ook zoeken we contact met gemeenten om knelpunten in de aansluiting van het station op de omgeving te bespreken.”

Belangrijk om betrokken te zijn
Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Mobiliteit & Toegankelijkheid bij de Oogvereniging: “De meerwaarde van de betrokkenheid van de Oogvereniging is dat we nadrukkelijk het gebruikersperspectief vertegenwoordigen. Dit is best een lastige opgave als het om verlichting gaat. Je kunt dit nooit voor iedereen helemaal goed doen. Bij de gebruikerstests die we uitvoeren werken daarom mensen met verschillende oogaandoeningen mee.”

Koninklijke Visio
Bij Koninklijke Visio kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn. Een specifieke dienstverlening van Visio is Visio Zicht op Toegankelijkheid. Deze adviseert over visuele toegankelijkheid bij ontwerp, bouw of verbouw van binnen- en buitenruimten. De adviseurs volgden een gespecialiseerde opleiding en hebben expertise opgebouwd in de dagelijkse praktijk. Zij kennen de ervaringen van slechtziende en blinde mensen en weten precies wat de behoeften met betrekking tot toegankelijkheid zijn. De adviesdienst werkt onder meer voor opdrachtgevers van bouwprojecten, ontwerpers, gemeenten, bedrijven en woningbouwverenigingen. Meer informatie: www.visiozichtoptoegankelijkheid.nl

Oogvereniging
De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening in Nederland. De Oogvereniging zet zich ervoor in dat mensen met een visuele beperking volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Toegankelijk openbaar vervoer is hierbij een belangrijk aandachtsgebied. Meer informatie: www.oogvereniging.nl of neem contact op met de Ooglijn: 030-2945444

Stations toegankelijk
ProRail streeft ernaar dat in 2020 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. In 2030 moeten álle stations zelfstandig toegankelijk zijn. In het programma Toegankelijkheid worden onder meer perrons zelfstandig bereikbaar door het aanleggen van hellingbanen of liften en het aanpassen perronhoogtes ten behoeve van een het realiseren van een zelfstandige instap. Daarnaast worden stationsvoorzieningen aangepast, zoals bijvoorbeeld toiletten, geleidelijnen en braillebordjes zodat ze door iedereen veilig en zelfstandig kunnen worden gebruikt. Uitgebreide informatie over het programma toegankelijkheid vind je hier en meer informatie over ledverlichting vind je hier



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]