Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-06-2017


Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking

Bron: ProRail



ProRail, de Oogvereniging en Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen hebben donderdag 8 juni 2017 hun handtekening gezet onder een langdurige en doelmatige samenwerking om de stations in Nederland toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De basis hiervoor is het programma Toegankelijkheid van ProRail met als specifiek aandachtspunt verlichting.

Goede verlichting is maatwerk
“Verlichting en het toegankelijk maken van stations voor reizigers met een visuele beperking is best lastig, zeker bij bestaande stations”, zegt Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, afdeling Stations & Transfer. Er is spanning tussen wetgeving die meer verlichting eist en duurzaamheidseisen die juist minder licht voorschrijven: “Visio adviseert ons hoe we de bestaande richtlijnen kunnen toepassen in het belang van mensen met een visuele beperking. Visio deelt dit advies met de Oogvereniging, zodat deze daarover een standpunt kan bepalen.” Alle stations worden door ProRail in de komende jaren voorzien van duurzame ledverlichting. Per station wordt met kennis en ervaring van Visio en Oogvereniging Nederland maatwerk geleverd om de toegankelijkheid te optimaliseren zonder overbodig veel licht te produceren

Veel verschillende oogafwijkingen
Wim van Damme, klinisch fysicus bij Visio en specialist in het menselijk zien vult aan: “Er zijn veel verschillende oogafwijkingen, waardoor het lastig is om generieke maatregelen te bedenken. Maar we zetten ons in om voor een zo groot mogelijke groep de toegankelijkheid te optimaliseren. Naast verlichting op diverse plekken op de stations richten we ons bovendien op trappen, hoogteverschillen, bewegwijzering en kleur- en contrastgebruik.” De Oogvereniging voert samen met Visio gebruikerstesten uit om opgeleverde werkzaamheden te toetsen. “Ook zoeken we contact met gemeenten om knelpunten in de aansluiting van het station op de omgeving te bespreken.”

Belangrijk om betrokken te zijn
Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Mobiliteit & Toegankelijkheid bij de Oogvereniging: “De meerwaarde van de betrokkenheid van de Oogvereniging is dat we nadrukkelijk het gebruikersperspectief vertegenwoordigen. Dit is best een lastige opgave als het om verlichting gaat. Je kunt dit nooit voor iedereen helemaal goed doen. Bij de gebruikerstests die we uitvoeren werken daarom mensen met verschillende oogaandoeningen mee.”

Koninklijke Visio
Bij Koninklijke Visio kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn. Een specifieke dienstverlening van Visio is Visio Zicht op Toegankelijkheid. Deze adviseert over visuele toegankelijkheid bij ontwerp, bouw of verbouw van binnen- en buitenruimten. De adviseurs volgden een gespecialiseerde opleiding en hebben expertise opgebouwd in de dagelijkse praktijk. Zij kennen de ervaringen van slechtziende en blinde mensen en weten precies wat de behoeften met betrekking tot toegankelijkheid zijn. De adviesdienst werkt onder meer voor opdrachtgevers van bouwprojecten, ontwerpers, gemeenten, bedrijven en woningbouwverenigingen. Meer informatie: www.visiozichtoptoegankelijkheid.nl

Oogvereniging
De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening in Nederland. De Oogvereniging zet zich ervoor in dat mensen met een visuele beperking volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Toegankelijk openbaar vervoer is hierbij een belangrijk aandachtsgebied. Meer informatie: www.oogvereniging.nl of neem contact op met de Ooglijn: 030-2945444

Stations toegankelijk
ProRail streeft ernaar dat in 2020 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. In 2030 moeten álle stations zelfstandig toegankelijk zijn. In het programma Toegankelijkheid worden onder meer perrons zelfstandig bereikbaar door het aanleggen van hellingbanen of liften en het aanpassen perronhoogtes ten behoeve van een het realiseren van een zelfstandige instap. Daarnaast worden stationsvoorzieningen aangepast, zoals bijvoorbeeld toiletten, geleidelijnen en braillebordjes zodat ze door iedereen veilig en zelfstandig kunnen worden gebruikt. Uitgebreide informatie over het programma toegankelijkheid vind je hier en meer informatie over ledverlichting vind je hier



Deel dit artikel:                   





Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram
Nieuwsbericht
Ochtendspits eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen
Nieuwsbericht
Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
Nieuwsbericht
NS: 35 miljoen reizigers in september 200 extra rijtuigen
Nieuwsbericht
Werkzaamheden spoor Kamperlijn afgerond
Nieuwsbericht
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Flitspalen bij spoorwegovergangen
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht








[Banners]