Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-05-2017


2016: het jaar van spoorvernieuwing

Bron: ProRail



ProRail Jaarverslag 2016

Het jaar van de grote spoorvernieuwing, zo gaat 2016 de boeken in. Nieuw spoor bij Amsterdam Centraal en Schiphol. Compleet vernieuwde emplacementen rond Utrecht Centraal en Assen. Mooie nieuwe stations in Utrecht, Tilburg, Breda, Den Haag, Eindhoven en Harderwijk. Eigenlijk te veel om op te noemen.

Meer treinen
Ondanks het toch al druk bereden Nederlandse spoor konden we meer treinen inplannen voor de 30 reizigers- en goederenvervoerders die we bedienen. Er zijn ten opzichte van 2015 twee miljoen meer treinkilometers gemaakt door vervoerders.

Dankzij nieuwe infrastructuur en goed onderhoud is ons spoor betrouwbaarder geworden. De daling van het aantal technische storingen zette in 2016 verder door. En de hersteltijd na storingen is korter geworden. Wat betreft het reizigersvervoer hebben we in 2016 een goede punctualiteit gerealiseerd: 89,4% van de treinen reed op tijd. Lees meer over onze prestaties in ons jaarverslag 2016.



Financiën
De uitgaven voor beheer, onderhoud en vervanging lagen in 2016 op koers. Na een aantal jaren van onderbesteding, toen we minder onderhoudswerk konden uitvoeren dan we hadden beloofd en gepland, hebben we in 2016 juist meer geld aan onderhoud uitgegeven. De grote vernieuwingsslag op het spoor met de bouw van nieuwe stations heeft zijn piek gehad en daarmee is er ook meer ruimte voor onderhoudswerkzaamheden. De balans slaat sinds 2017 meer uit naar onderhoud in plaats van nieuw spoor en stations.

Ongevallen overwegen
Het was het niet alleen een succesjaar. In 2016 werden we helaas geconfronteerd met twee ernstige ongevallen, op overwegen bij Dalfsen en Winsum. De veiligheid op en rond overwegen is een veel besproken onderwerp. ProRail is een voorstander van zo min mogelijk overwegen. Het andere verkeer gaat bij voorkeur via een ongelijkvloerse kruising onder of over het spoor heen. We kennen in Nederland op dit moment nog twee soorten overwegen: bewaakte en onbewaakte overwegen. Van de onbewaakte overwegen willen we zo snel mogelijk af. Die moeten worden opgeheven, of volledig worden beveiligd.

Ook op trajecten waar we met meer treinen per uur gaan rijden worden overwegen in toenemende mate een obstakel. Ongevallen hebben een enorme impact op slachtoffers en hun families, reizigers, weggebruikers, omgeving en rijdend personeel. Hierin past ook dat wij gevaarlijk gedrag rondom het spoor zoveel mogelijk willen voorkomen. Breng jezelf en anderen niet in gevaar, is onze boodschap. Met campagnes via social media wijzen we weggebruikers daar op.

Prestatieafspraken
Ieder jaar maken wij prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zo spraken we af hoe hoog het percentage moet zijn van treinen die op tijd rijden.

De prestaties 2016 op een rij:
  • Treinpunctualiteit reizigersverkeer – 89,4% (bodemwaarde: 87,0%)
  • Treinpunctualiteit regionale series – 94,1% (bodemwaarde: 92,4%)
  • Treinpunctualiteit HSL-producten – 78,6% (bodemwaarde: 80,0%)
  • Reizigerspunctualiteit HRN – 91,3% (bodemwaarde: 90,0%)
  • Treinpunctualiteit goederenverkeer – 73,7% (bodemwaarde: 80,0%)
  • Geleverde treinpaden – 98,1% (bodemwaarde: 97,5%)
Goederen
Verladers en vervoerders gaven aan meer gebaat te zijn bij meer flexibiliteit, meer capaciteit op het spoor en een groene golf voor goederentreinen. Uit ervaring blijkt dat zij meer hechten aan marktconforme aankomstpunctualiteit in verband met overslag van de vervoerde goederen, dan aan een aankomstpunctualiteit die wordt gemeten op drie minuten. We zijn met het ministerie van Infrastructuur en Milieu in gesprek over een alternatieve prestatieafspraak gericht op het goederenvervoer.

HSL
Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) kan beter. Samen met NS heeft ProRail een projectgroep ingericht die er de schouders onder zet om een aantal problemen op de HSL zo goed en zo snel mogelijk op te lossen. Er is een aanpak ontwikkeld om strandingen van treinen, die geregeld ontstaan door wisseling van voltages tussen de HSL en het reguliere net, zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast werken we aan een structurele oplossing van deze problematiek. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: verbeteraanpak HSL.

Duurzaamheid
Het vervoer per spoor is een van de meest duurzame vormen van mobiliteit. Wij zijn constant bezig om dit nog duurzamer te maken. Inkoop van groene stroom bijvoorbeeld. Of stations voorzien van energiezuinige ledverlichting, die we ook nog eens kunnen dimmen op het moment dat het stil is op stations. We onderzoeken of we energie kunnen besparen door de spanning op de bovenleiding te verhogen naar 3kV. We doen dat samen met vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

ProRail Vernieuwt
Niet alleen het spoor buiten is vernieuwd. ProRail zelf ondergaat ook grote veranderingen. Onder leiding van een nieuwe Raad van Bestuur en een Executive Committee zetten bijna 4.000 medewerkers zich dagelijks in om het vervoer per spoor beter te maken. De vraag naar mobiliteit zal de komende jaren flink toenemen. Niet alleen uitbreiding van het aantal sporen en vernieuwing van stations zijn belangrijk, innovatie speelt daarbij een grote rol: slimme vindingen om de capaciteit van het spoor te vergroten, duurzamer en tegelijk nog veiliger te maken.

Meer informatie
www.jaarverslagprorail.nl



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]