Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-05-2017


Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.

Overijssel, Gelderland en Flevoland starten samen een verkenning naar een gezamenlijke concessieverlening voor het openbaar vervoer in Oost Nederland. Doel is om in 2020 als eerste het busvervoer in Midden-Overijssel, regio IJsselmond en de Veluwe aan te besteden. Met de verkenning onderzoeken de drie provincies de mogelijkheden voor een efficiënter en duurzaam openbaar vervoersysteem dat beter aansluit op de reizigersstromen in het gebied. Uitgangspunt is dat de reizigers er op termijn beter van worden.

Samenwerken aan bereikbaarheid
Mensen willen zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar reizen. Om te zorgen voor flexibel en betaalbaar openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid van steden en dorpen bundelen de drie provincies daarom de krachten. Op dit moment zijn er zeven busconcessies in Oost-Nederland (m.u.v. Lelystad en Almere). In de verkenning bekijken Overijssel, Gelderland en Flevoland of het mogelijk is om drie grote busconcessie te maken (m.u.v. Almere). Hiermee wordt ook de markt geprikkeld om een interessanter aanbod te doen.

Besluitvorming
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben inmiddels besloten te starten met de verkenning voor een gezamenlijke aanbesteding. Flevoland besluit op 30 mei hierover. Het voorstel voor een verkenning tot een gezamenlijke aanbesteding wordt voor de zomer van 2017 aan Provinciale Staten van de betrokken provincies voorgelegd, te samen met het advies van de reizigersorganisaties.

Flexibel en vast
Het openbaar vervoer is, zoals het nu in de wet staat, vervoer van halte tot halte via een vaste dienstregeling. Iedere provincie bepaalt via een openbare aanbesteding zelf welke vervoerder de bussen en treinen gaat rijden. Dit noemen we een concessie. Meestal loopt deze concessie tien à vijftien jaar. Maar er is steeds meer behoefte aan flexibele vormen van vervoer en vervoer van deur tot deur. De drie provincies spelen daar al op in door vaste lijnen waar heel veel mensen gebruik van maken te versterken met langere bussen, vaker rijden, minder haltes of doorrijden naar verdere bestemmingen. Bij lijnen waar minder vraag is, wordt gekeken hoe het beste op de vraag van de reizigers ingespeeld kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door alleen in spitstijden met de bus te rijden en op de andere momenten kleinere bussen in te zetten of een bus die alleen komt als je belt. Daarnaast komen er steeds meer initiatieven van vrijwilligers via bijvoorbeeld buurtbussen. Ook deelauto’s of deelfietsen worden steeds vaker ingezet. Daarnaast betreden andere type vervoerders de markt dan de traditionele. In de verkenning wordt ook bekeken hoe deze mengvormen juridisch goed te regelen zijn, evenals de invloed van reizigersorganisaties en gemeenten.



Deel dit artikel:                   





Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Amsterdam kiest voor elektrische bussen
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion
Nieuwsbericht
Reactie NS op besluit ACM
Nieuwsbericht
Boete NS voor misbruik machtspositie bij aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Flitspalen bij spoorwegovergangen
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking
Nieuwsbericht
Zomer 2017 grote spoorvernieuwing Eindhoven en Moerdijkbrug
Nieuwsbericht
OV loket vraagt OV-bedrijven om meer klantvriendelijkheid
Nieuwsbericht
Vanaf 2018 meer en schoner OV in Noord-Holland Noord
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Arriva tot eind 2025 vervoerder in Achterhoek Rivierenland
Nieuwsbericht
Extra treinen voor Noord-Holland in dienstregeling 2018
Nieuwsbericht
Spoorbrug Utrecht vervoerd over het water
Nieuwsbericht








[Banners]