Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-05-2017


Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.

Overijssel, Gelderland en Flevoland starten samen een verkenning naar een gezamenlijke concessieverlening voor het openbaar vervoer in Oost Nederland. Doel is om in 2020 als eerste het busvervoer in Midden-Overijssel, regio IJsselmond en de Veluwe aan te besteden. Met de verkenning onderzoeken de drie provincies de mogelijkheden voor een efficiënter en duurzaam openbaar vervoersysteem dat beter aansluit op de reizigersstromen in het gebied. Uitgangspunt is dat de reizigers er op termijn beter van worden.

Samenwerken aan bereikbaarheid
Mensen willen zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar reizen. Om te zorgen voor flexibel en betaalbaar openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid van steden en dorpen bundelen de drie provincies daarom de krachten. Op dit moment zijn er zeven busconcessies in Oost-Nederland (m.u.v. Lelystad en Almere). In de verkenning bekijken Overijssel, Gelderland en Flevoland of het mogelijk is om drie grote busconcessie te maken (m.u.v. Almere). Hiermee wordt ook de markt geprikkeld om een interessanter aanbod te doen.

Besluitvorming
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben inmiddels besloten te starten met de verkenning voor een gezamenlijke aanbesteding. Flevoland besluit op 30 mei hierover. Het voorstel voor een verkenning tot een gezamenlijke aanbesteding wordt voor de zomer van 2017 aan Provinciale Staten van de betrokken provincies voorgelegd, te samen met het advies van de reizigersorganisaties.

Flexibel en vast
Het openbaar vervoer is, zoals het nu in de wet staat, vervoer van halte tot halte via een vaste dienstregeling. Iedere provincie bepaalt via een openbare aanbesteding zelf welke vervoerder de bussen en treinen gaat rijden. Dit noemen we een concessie. Meestal loopt deze concessie tien à vijftien jaar. Maar er is steeds meer behoefte aan flexibele vormen van vervoer en vervoer van deur tot deur. De drie provincies spelen daar al op in door vaste lijnen waar heel veel mensen gebruik van maken te versterken met langere bussen, vaker rijden, minder haltes of doorrijden naar verdere bestemmingen. Bij lijnen waar minder vraag is, wordt gekeken hoe het beste op de vraag van de reizigers ingespeeld kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door alleen in spitstijden met de bus te rijden en op de andere momenten kleinere bussen in te zetten of een bus die alleen komt als je belt. Daarnaast komen er steeds meer initiatieven van vrijwilligers via bijvoorbeeld buurtbussen. Ook deelauto’s of deelfietsen worden steeds vaker ingezet. Daarnaast betreden andere type vervoerders de markt dan de traditionele. In de verkenning wordt ook bekeken hoe deze mengvormen juridisch goed te regelen zijn, evenals de invloed van reizigersorganisaties en gemeenten.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]