Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2017


Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij




VITAL wordt de hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Deze aannemerscombinatie realiseert tussen 2017 en 2020 de ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Pieter Litjens, portefeuillehouder openbaar vervoer van Vervoerregio Amsterdam, en vertegenwoordigers van VITAL tekenden op 20 maart 2017 het contract.

Specifieke en slimme oplossingen
VITAL is een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Het presenteerde in zijn aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen. Zo zal, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart hoeven te worden met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor blijft sneltram 51 tot maart 2019 rijden tot Westwijk. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL weet ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit is mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk.

Portefeuillehouder Pieter Litjens gaf aan dat het een bijzonder moment is voor Vervoerregio Amsterdam. “De ombouw van de Amstelveenlijn is de eerste aanbesteding waarbij we opdrachtgever zijn voor een dergelijk groot infrastructureel project. Wij zijn zeer tevreden met de aanbieding die er nu ligt, en zien het als een goede kwaliteitsimpuls aan het openbaar vervoer in deze regio.”

Ook de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes is tevreden. “Ik ben aangenaam verrast door de aanpak van VITAL. Doordat ze in staat zijn de bouwperiode aanzienlijk te verkorten, zal de overlast tijdens de bouw voor de omwonenden en de reizigers aanzienlijk minder zijn dan we eerst hadden verwacht. En voor de definitieve situatie zie ik het als een hele mooie bonus dat de kruising Sportlaan volledig verdiept wordt aangelegd in plaats van half-verdiept. Voor het vervolg blijft uiteraard het betrekken van omwonenden cruciaal.”

Planning van het project
VITAL voert in 2017 en 2018 voorbereidende werkzaamheden uit, zoals het verwijderen van groen en het verleggen van kabels en leidingen. Begin 2019 starten grootschalige werkzaamheden op de drie kruispunten. De piekperiode van de gehele vernieuwing (infrastructuur, haltes en kruispunten) valt in de zomer van 2019. Vanaf maart 2019 wordt sneltram 51 tot aan de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn vervangen door een tijdelijke buslijn (tram 5 blijft rijden). In de loop van 2020 start het testen, waarna eind 2020 de vernieuwde Amstelveenlijn weer in gebruik gaat. Tot slot vindt de afronding van het project plaats in het eerste kwartaal van 2021.

Uitgedaagd op prijs en kwaliteit
De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016, in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en begeleid door Metro en Tram van Gemeente Amsterdam.

De aanbestedingsprocedure was gericht op het selecteren van de aanbieding met de beste prijs/kwaliteitverhouding. VITAL kwam hier als beste uit de bus. De aanneemsom bedraagt 135,95 miljoen euro.

Noodzakelijke vernieuwing
De vernieuwing van de Amstelveenlijn is noodzakelijk omdat de huidige lijn 51 niet meer voldoet. De trams zijn vaak overvol, het materieel is oud en toe aan vervanging, en de lijn is storingsgevoelig. Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. Belangrijke onderdelen hiervan zijn vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes.



Deel dit artikel:                   





Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht








[Banners]