Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-03-2017


Renovatie station Eindhoven van start

Bron: NS



Station Eindhoven wordt al enige tijd verbouwd. Er is een nieuwe passage gebouwd met winkels, roltrappen en liften. De verbouwing is nog niet af; er wordt nog verbouwd aan de oude passage en ook de hallen worden nog onderhanden genomen. Met de komst van een nieuwe passage doen de beide stationshallen versleten aan. NS heeft daarom besloten ook de beide stationshallen aan te pakken. Het gebouw aan de centrumkant is een Rijksmonument en wordt in oude luister hersteld. VolkerWessels onderneming De Bonth van Hulten is gespecialiseerd in restauratie en renovatie en voert het werk uit.

Restauratie
Het gebouw aan de centrumzijde wordt ook wel 'de transistorradio' genoemd, omdat het ontwerp een beetje op een ouderwetse radio lijkt. Het gebouw is sinds de opening in 1956 intensief gebruikt en het is toe aan een opknapbeurt. Alles in de hal wordt aangepakt; van het plafond tot aan de vloer. De twee winkeltjes in de hal worden naar achteren geschoven en de pui van de winkels komt gelijk te liggen met de buitenmuur van het stationsgebouw. Dat geeft meer ruimte én brengt de hal weer meer terug in oorspronkelijke staat, want de winkels en het balkon zaten niet in het originele ontwerp. Ook de glaskunstwerken van Lex Horn worden gereinigd en hersteld, originele lampen zijn verwijderd en worden na een opknapbeurt weer teruggehangen, de restauratieruimte is gestript en wordt opnieuw ingericht. Hier komt een mooie verblijfsruimte voor reizigers.

Duurzaamheid
Ook is er aandacht voor isolatie en duurzaamheid. De centrumhal is niet geisoleerd en de akoestiek is niet goed. Alle ruiten zullen daarom worden vervangen voor dubbelglas. Het dak wordt geisoleerd en door middel van speciaal stucwerk wordt de akoestiek verbeterd.

Noordhal
Ook de hal aan de achterzijde (Noordzichtzijde) wordt opgeknapt. Dit is minder ingrijpend dan de verbouwing van de hal aan de centrumkant, maar ook deze hal is aan een opknapbeurt toe. De verlichting en de vloer zoals deze nu in de passage liggen zullen worden doorgetrokken naar de hal.

Wat gaan reizigers merken van deze verbouwing?
Verbouwen gaat nooit ongemerkt voorbij, maar we proberen de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. In de centrumhal wordt binnenkort een bouweiland gebouwd. Dit reikt van de vloer tot het plafond en binnen deze afzetting wordt alles aangepakt van de vloer tot aan het plafond. Het eiland 'wandelt' door de hal en neemt telkens een klein deel van de hal in beslag. Dit geeft reizigers genoeg ruimte om zich te bewegen. Ook worden bouwtechnieken gebruikt die minder geluid en stof produceren en worden bepaalde werkzaamheden uitgevoerd in de avond of in het weekend. Eind 2017 krijgt Eindhoven en de reiziger er een prachtig gebouw voor terug, wat helemaal in oude glorie is hersteld.



Deel dit artikel:                   





Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht
Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018
Nieuwsbericht
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Nieuw station Roodeschool symbolisch geopend
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht








[Banners]