Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Bron: ProRail



ProRail en NS hebben een smartwatchapplicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Succesvolle proef
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op deze smartwatch krijgen de conducteurs informatie over de exacte tijd en de eerstvolgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smartsensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.

Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.



Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Renovatie station Eindhoven van start
Nieuwsbericht
Innovatieve ideeën gezocht om het OV te verbeteren!
Nieuwsbericht
9292 en Vitence starten samenwerking: OV Beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing in Roosendaal
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf
Nieuwsbericht
De Spoorloper officieel geopend
Nieuwsbericht
Maurice Unck per 1 juni 2017 nieuwe directeur RET
Nieuwsbericht
NS Innovatiefonds en UNIIQ investeren samen in ontwikkeling Hyperloop
Nieuwsbericht
TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart
Nieuwsbericht
Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart
Nieuwsbericht
Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker
Nieuwsbericht
Reactie NS op Consuclaim: 2,5 miljard aan investeringen in treinen
Nieuwsbericht
Start nieuwe intercity Den Haag - Breda - Eindhoven
Nieuwsbericht
WiFi-gebruik treinreizigers verdubbeld na verhoging WiFi-snelheid
Nieuwsbericht
NS International: marktaandeel gestegen, hoge klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Start werk aan Kamperlijn
Nieuwsbericht








[Banners]