Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2017


Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af

Bron: ProRail



De aanpak om koperdiefstal tegen te gaan, werpt zijn vruchten af. In 2016 zijn er in totaal 176 koperdiefstallen gepleegd, waarvan 21 pogingen en 5 vermoedelijke koperdiefstallen. Het aantal diefstallen ligt in 2016 iets hoger dan in 2015, maar in vergelijking met voorgaande jaren is het een enorme afname.

Sterke afname
De afgelopen jaren daalde het aantal drastisch. In 2011 registreerde ProRail 516 gevallen van koperdiefstal. Met een gerichte aanpak zijn we er in geslaagd het aantal diefstallen en pogingen daartoe omlaag te krijgen. Na 2011 is het aantal koperdiefstallen sterk afgenomen. De maatregelen tegen koperdiefstal die sindsdien zijn uitgerold, hebben dus effect.

Risicovol
Koperdiefstal op het spoor is risicovol en geeft veel overlast voor reizigers en vervoerders. In 2016 leidt zo’n 1 op de 5 koperdiefstallen tot een storing. In 2016 zijn er 1.339 treinen (1500 in 2015) geraakt ten gevolge van koperdiefstal. Dit houdt in dat deze treinen vertraagd, opgeheven of omgeleid zijn. Het overgrote deel is veroorzaakt door slechts een aantal meldingen, waarvan 1 koperdiefstal zelfs een kwart van het aantal vertragingsminuten veroorzaakte. Dit betrof de koperdiefstal van 20 september (Prinsjesdag) in de spits tussen Delft en Rotterdam. Ook zorgde de diefstallen voor een stevige kostenpost. Ruim € 625.000 was er nodig om de schade te herstellen. In 2015 was dit € 800.000.

Hekwerk, camera’s en controles
Om het aantal diefstallen terug te dringen zijn op veel plekken hekken geplaatst. Ook zijn er nachtelijke controles van beveiligers met honden, onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en de politie. Op meerdere plekken langs het spoor staan camera's met infrarood en bewegingsmelders. Zo kunnen koperdieven op heterdaad worden betrapt. Ook omwonenden van het spoor helpen een handje mee. Zij worden door ProRail opgeroepen om verdachte situaties te melden.

Aluminium en DNA-spray
Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden. Maar waar het kan, vervangen we koper door aluminium. Dat is veel minder waard en daardoor minder aantrekkelijk voor criminelen. Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Het koper dat we gebruiken is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

Actie koperslag
Met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie werken we samen in ‘Actie Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers kan veroorzaken. Dat betekent vaak hogere straffen.



Deel dit artikel:                   





Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
NS: per direct langere weekendtreinen op drukste routes
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
Spoorwegmuseum opent interactieve techniekruimte
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Renovatie station Eindhoven van start
Nieuwsbericht
Innovatieve ideeën gezocht om het OV te verbeteren!
Nieuwsbericht
9292 en Vitence starten samenwerking: OV Beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing in Roosendaal
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf
Nieuwsbericht
De Spoorloper officieel geopend
Nieuwsbericht
Maurice Unck per 1 juni 2017 nieuwe directeur RET
Nieuwsbericht
NS Innovatiefonds en UNIIQ investeren samen in ontwikkeling Hyperloop
Nieuwsbericht
TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart
Nieuwsbericht
Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart
Nieuwsbericht








[Banners]