Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2017


Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af

Bron: ProRail



De aanpak om koperdiefstal tegen te gaan, werpt zijn vruchten af. In 2016 zijn er in totaal 176 koperdiefstallen gepleegd, waarvan 21 pogingen en 5 vermoedelijke koperdiefstallen. Het aantal diefstallen ligt in 2016 iets hoger dan in 2015, maar in vergelijking met voorgaande jaren is het een enorme afname.

Sterke afname
De afgelopen jaren daalde het aantal drastisch. In 2011 registreerde ProRail 516 gevallen van koperdiefstal. Met een gerichte aanpak zijn we er in geslaagd het aantal diefstallen en pogingen daartoe omlaag te krijgen. Na 2011 is het aantal koperdiefstallen sterk afgenomen. De maatregelen tegen koperdiefstal die sindsdien zijn uitgerold, hebben dus effect.

Risicovol
Koperdiefstal op het spoor is risicovol en geeft veel overlast voor reizigers en vervoerders. In 2016 leidt zo’n 1 op de 5 koperdiefstallen tot een storing. In 2016 zijn er 1.339 treinen (1500 in 2015) geraakt ten gevolge van koperdiefstal. Dit houdt in dat deze treinen vertraagd, opgeheven of omgeleid zijn. Het overgrote deel is veroorzaakt door slechts een aantal meldingen, waarvan 1 koperdiefstal zelfs een kwart van het aantal vertragingsminuten veroorzaakte. Dit betrof de koperdiefstal van 20 september (Prinsjesdag) in de spits tussen Delft en Rotterdam. Ook zorgde de diefstallen voor een stevige kostenpost. Ruim € 625.000 was er nodig om de schade te herstellen. In 2015 was dit € 800.000.

Hekwerk, camera’s en controles
Om het aantal diefstallen terug te dringen zijn op veel plekken hekken geplaatst. Ook zijn er nachtelijke controles van beveiligers met honden, onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en de politie. Op meerdere plekken langs het spoor staan camera's met infrarood en bewegingsmelders. Zo kunnen koperdieven op heterdaad worden betrapt. Ook omwonenden van het spoor helpen een handje mee. Zij worden door ProRail opgeroepen om verdachte situaties te melden.

Aluminium en DNA-spray
Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden. Maar waar het kan, vervangen we koper door aluminium. Dat is veel minder waard en daardoor minder aantrekkelijk voor criminelen. Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Het koper dat we gebruiken is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

Actie koperslag
Met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie werken we samen in ‘Actie Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers kan veroorzaken. Dat betekent vaak hogere straffen.



Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Flink minder uitstoot door groen inkoopbeleid overheid
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]