Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-02-2017


Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf

Bron: ProRail



Met behulp van Big datatechnologie wil ProRail storingen en slijtage beter voorspellen en hiermee vertragingen op het spoor zoveel mogelijk voorkomen. Dat gaat ProRail nu doen in een DataLab. Daarin worden de nieuwste big data technieken gebruikt om voorspellende modellen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor wisselstoringen, verstoringen door mensen en dieren langs het spoor, spoorstaafdefecten en verzakkingen. Bijkomend voordeel van het combineren van de verschillende data is dat het ook mogelijk wordt het onderhoud en het bijbehorende logistieke proces efficiënter in te richten.

Bakken data
ProRail heeft bakken met data. Met alle data gebeurt iets, maar gecombineerd kun je er nóg meer mee. ProRail zet big data in met als belangrijkste doel storingen te voorspellen. We analyseren grote hoeveelheden gegevens, gericht op onze ‘spullen’ (rails, wissels, treinbeveiliging, seinen etc) buiten. In eerste instantie is gestart met vier projecten: wisselstoringen voorspellen, derdenstoringen voorspellen (o.a. spoorlopers, suïcide en dieren), spoorverzakking en spoorstaafdefecten voorspellen.
Zoeken naar onverwachte verbanden

De computer zoekt voor ons de verbanden. Dat zijn verbanden die te complex of onverwacht zijn om zelf te verzinnen. Ons startpunt is altijd om met experts om tafel te gaan, zodat we problemen begrijpen om vervolgens data te verzamelen en klaar te maken voor gebruik. Daarna analyseren we de data, maken een model en kijken hoe goed het model situaties voorspelt. Dan gaan we weer terug naar de expert en herhalen we dit proces net zo vaak tot het voorspellend vermogen goed genoeg is om iets mee te doen in de praktijk. Om verzakking van het spoor te voorspellen zoekt de computer bijvoorbeeld verbanden tussen data over de spoorconstructie, ondergrond, werkzaamheden, weersomstandigheden en de hoeveelheid treinen op het gedeelte van het spoor.

Succes met voorspellen van spoorlopers
Dat zijn er meer dan 3000 per jaar, waardoor elke dag zo'n 13.000 reizigers vertraging ondervinden. Dat willen we verder terugdringen. Met voorlichting op scholen en aandacht in de media. En de nieuwe attractie de Spoorloper in het spoorwegmuseum. Het DataLab gaan we daar nu ook bij inzetten. Door onze eigen databases te combineren met zo'n 30 externe databronnen op gebied van bevolking, weer, vakanties, gebiedskenmerken etc. hebben we een eerste prototype gemaakt van een model om te voorspellen waar en wanneer we hotspots kunnen verwachten van mensen langs het spoor. Het model heeft er voor gezorgd dat wij vooraf risicodagen kunnen zien aankomen en vroegtijdig een aantal nieuwe spoorloper hotspots hebben gevonden.

Samenwerking
In de DataLab projecten werken we samen met verschillende partijen zoals leveranciers, vervoerders, aannemers, kennisinstituten (TNO en Universiteiten in Delft en Twente) en innovatieve bedrijven en leren we gezamenlijk wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de gekozen aanpak. Via een digitaal big data platform wordt data slim gecombineerd.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Openbaarvervoersite het bericht De Spoorloper officieel geopend



Deel dit artikel:                   





Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend
Nieuwsbericht
NS en Breng beproeven +bus ticket
Nieuwsbericht
Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018
Nieuwsbericht
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Nieuw station Roodeschool symbolisch geopend
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht








[Banners]