Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-02-2017


Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf

Bron: ProRail



Met behulp van Big datatechnologie wil ProRail storingen en slijtage beter voorspellen en hiermee vertragingen op het spoor zoveel mogelijk voorkomen. Dat gaat ProRail nu doen in een DataLab. Daarin worden de nieuwste big data technieken gebruikt om voorspellende modellen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor wisselstoringen, verstoringen door mensen en dieren langs het spoor, spoorstaafdefecten en verzakkingen. Bijkomend voordeel van het combineren van de verschillende data is dat het ook mogelijk wordt het onderhoud en het bijbehorende logistieke proces efficiënter in te richten.

Bakken data
ProRail heeft bakken met data. Met alle data gebeurt iets, maar gecombineerd kun je er nóg meer mee. ProRail zet big data in met als belangrijkste doel storingen te voorspellen. We analyseren grote hoeveelheden gegevens, gericht op onze ‘spullen’ (rails, wissels, treinbeveiliging, seinen etc) buiten. In eerste instantie is gestart met vier projecten: wisselstoringen voorspellen, derdenstoringen voorspellen (o.a. spoorlopers, suïcide en dieren), spoorverzakking en spoorstaafdefecten voorspellen.
Zoeken naar onverwachte verbanden

De computer zoekt voor ons de verbanden. Dat zijn verbanden die te complex of onverwacht zijn om zelf te verzinnen. Ons startpunt is altijd om met experts om tafel te gaan, zodat we problemen begrijpen om vervolgens data te verzamelen en klaar te maken voor gebruik. Daarna analyseren we de data, maken een model en kijken hoe goed het model situaties voorspelt. Dan gaan we weer terug naar de expert en herhalen we dit proces net zo vaak tot het voorspellend vermogen goed genoeg is om iets mee te doen in de praktijk. Om verzakking van het spoor te voorspellen zoekt de computer bijvoorbeeld verbanden tussen data over de spoorconstructie, ondergrond, werkzaamheden, weersomstandigheden en de hoeveelheid treinen op het gedeelte van het spoor.

Succes met voorspellen van spoorlopers
Dat zijn er meer dan 3000 per jaar, waardoor elke dag zo'n 13.000 reizigers vertraging ondervinden. Dat willen we verder terugdringen. Met voorlichting op scholen en aandacht in de media. En de nieuwe attractie de Spoorloper in het spoorwegmuseum. Het DataLab gaan we daar nu ook bij inzetten. Door onze eigen databases te combineren met zo'n 30 externe databronnen op gebied van bevolking, weer, vakanties, gebiedskenmerken etc. hebben we een eerste prototype gemaakt van een model om te voorspellen waar en wanneer we hotspots kunnen verwachten van mensen langs het spoor. Het model heeft er voor gezorgd dat wij vooraf risicodagen kunnen zien aankomen en vroegtijdig een aantal nieuwe spoorloper hotspots hebben gevonden.

Samenwerking
In de DataLab projecten werken we samen met verschillende partijen zoals leveranciers, vervoerders, aannemers, kennisinstituten (TNO en Universiteiten in Delft en Twente) en innovatieve bedrijven en leren we gezamenlijk wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de gekozen aanpak. Via een digitaal big data platform wordt data slim gecombineerd.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Openbaarvervoersite het bericht De Spoorloper officieel geopend



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
Werk aan de Maaslijn
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen
Nieuwsbericht
Grote beurt voor station Amsterdam Amstel
Nieuwsbericht
Herfstvakantie: spoorwerk tussen Tilburg en Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht








[Banners]