Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-02-2017


De Spoorloper officieel geopend

Bron: ProRail



Bijna 30 procent van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die hun eigen veiligheid riskeren. Dit doen ze door op plekken langs het spoor te lopen waar zij niet mogen komen. We noemen dit ook wel spoorlopers. In het Spoorwegmuseum waarschuwt ProRail bezoekers voor het grote gevaar door middel van een nieuwe attractie: De Spoorloper.

Nieuw middel tegen spoorlopers
Op 22 februari 2017 wordt in het Spoorwegmuseum de ‘spoorloper’ in gebruik genomen, om mensen te wijzen op de gevaren van spoorlopen. De Spoorloper is een diorama waar bezoekers op een speelse manier gewaarschuwd worden voor de gevaren van een voorbijrazende trein en heeft als doel mensen bewust te maken van de gevaren van het spoor. De Spoorloper staat het komende jaar in het Spoorwegmuseum.



Wat zijn spoorlopers?
Spoorlopers zijn vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.

Vertraging
Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Waarschuwingen en boetes
ProRail wil ongevallen voorkomen en vertragingen op het spoor minimaliseren. Daarom doen we er alles aan om spoorlopen te voorkomen. We waarschuwen voor het gevaar en de overlast. Ook voeren onze Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) dagelijks controles uit. Treffen zij iemand op of langs het spoor, dan kunnen zij de overtreder een boete geven van 140 euro plus 9 euro administratiekosten. We voeren ook regelmatig campagnes om mensen te waarschuwen.

Hekwerken
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.



Deel dit artikel:                   





Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
NS: per direct langere weekendtreinen op drukste routes
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
Spoorwegmuseum opent interactieve techniekruimte
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Renovatie station Eindhoven van start
Nieuwsbericht
Innovatieve ideeën gezocht om het OV te verbeteren!
Nieuwsbericht
9292 en Vitence starten samenwerking: OV Beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing in Roosendaal
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen koperdiefstal spoor werpen vruchten af
Nieuwsbericht
NS Jaarverslag 2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid
Nieuwsbericht
Moerdijkbrug: 25 juli tot en met 11 augustus geen treinverkeer
Nieuwsbericht
Door slim combineren van informatie gaat ProRail vertragingen te lijf
Nieuwsbericht
De Spoorloper officieel geopend
Nieuwsbericht
Maurice Unck per 1 juni 2017 nieuwe directeur RET
Nieuwsbericht
NS Innovatiefonds en UNIIQ investeren samen in ontwikkeling Hyperloop
Nieuwsbericht
TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart
Nieuwsbericht
Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart
Nieuwsbericht








[Banners]