Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-02-2017


De Spoorloper officieel geopend

Bron: ProRail



Bijna 30 procent van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die hun eigen veiligheid riskeren. Dit doen ze door op plekken langs het spoor te lopen waar zij niet mogen komen. We noemen dit ook wel spoorlopers. In het Spoorwegmuseum waarschuwt ProRail bezoekers voor het grote gevaar door middel van een nieuwe attractie: De Spoorloper.

Nieuw middel tegen spoorlopers
Op 22 februari 2017 wordt in het Spoorwegmuseum de ‘spoorloper’ in gebruik genomen, om mensen te wijzen op de gevaren van spoorlopen. De Spoorloper is een diorama waar bezoekers op een speelse manier gewaarschuwd worden voor de gevaren van een voorbijrazende trein en heeft als doel mensen bewust te maken van de gevaren van het spoor. De Spoorloper staat het komende jaar in het Spoorwegmuseum.



Wat zijn spoorlopers?
Spoorlopers zijn vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.

Vertraging
Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Waarschuwingen en boetes
ProRail wil ongevallen voorkomen en vertragingen op het spoor minimaliseren. Daarom doen we er alles aan om spoorlopen te voorkomen. We waarschuwen voor het gevaar en de overlast. Ook voeren onze Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) dagelijks controles uit. Treffen zij iemand op of langs het spoor, dan kunnen zij de overtreder een boete geven van 140 euro plus 9 euro administratiekosten. We voeren ook regelmatig campagnes om mensen te waarschuwen.

Hekwerken
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Bouw busbrug Zwolle van start
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Poortjes sluiten op Utrecht Centraal
Nieuwsbericht
NS test flexibel reizen met een factuur achteraf
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
Werk aan de Maaslijn
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen
Nieuwsbericht
Grote beurt voor station Amsterdam Amstel
Nieuwsbericht
Herfstvakantie: spoorwerk tussen Tilburg en Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met OV-deelfiets bij busstation Huizen
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht








[Banners]