hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2017



Rover en Consumentenbond: Minder kosten, meer service bij OV-Chipkaart

Bron: ROVER



Dinsdag 14 februari 2017 bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen 5 jaar. Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service.

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover is hoogst verbaasd: ‘Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.’ Al jaren klagen reizigers over de hoge aanschafprijs. In 2015 haalde Rover samen met de Consumentenbond nog 77 duizend handtekeningen op voor een petitie die opriep tot onder andere een lagere aanschafprijs. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.’ Met een winst van 55 miljoen euro zien Rover en de Consumentenbond geen belemmeringen om tegemoet te komen aan de eisen van de reizigers. De Consumentenbond en Rover willen daarom dat de reiziger aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect gratis een vervangende OV-Chipkaart krijgt.

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betalen reizigers veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten van de OV-chipkaart naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen reizigers in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, en €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect en kost het €1.00 om het saldo terug te laten storten.

Onlangs maakte staatsecretaris Dijksma bekend dat de € 1.00 die betaald moet worden voor het terugstorten van saldo gaat vervallen.

Meer informatie van de redactie
Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker



Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Vierlandenverdrag maakt snellere treinreis naar Londen mogelijk
Nieuwsbericht
Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden
Nieuwsbericht
ProRail en NS: samen naar een rookvrij station
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
Emissievrij openbaar vervoer door slimme oplaad-infrastructuur
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Brabantse organisaties zoeken duurzame oplossing voor files in Brainport-regio: 'Collectief vervoer 2.0'
Nieuwsbericht
De internationale nachttrein komt terug naar Nederland
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen vanaf zondag 15 december 2019 open
Nieuwsbericht
Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht


[Banners]