Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-02-2017


Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker




Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun OV chipkaart staat. Dit heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) 2 februari 2017 afgesproken met vervoerders en Translink, het bedrijf achter de OV chipkaart. Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast.

Dit heeft Dijksma 2 februari 2017 bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van KNV en gemeld aan de Tweede Kamer. Dijksma: 'Het geld op de OV chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn.'

In de algemene voorwaarden van de OV chipkaart staat dat terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Volgens Translink is er een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Daarnaast is het nu enkel aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten (1 euro) in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Ook dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites te verwerken.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel
Nieuwsbericht
Walter Etty benoemd tot nieuwe voorzitter Rover
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Electric mobility solution Aptis in test operation in the Netherlands
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Zuid-Hollands OV beste reizigerswaardering van Nederland
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail vervangt 100 liften op 30 stations
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht








[Banners]