Definitie


Hoe krijg ik een eigen spooraansluiting?





Bedrijven die regelmatig goederen willen ontvangen of versturen via het spoor kunnen een eigen spooraansluiting (laten) aanleggen. Voordat dit kan plaatsvinden moet er eerst overleg gevoerd worden met de beheerder van het spoor waarop moet worden aangesloten. Vaak is dat ProRail, maar het kan ook Keyrail, een gemeente, een havenschap of NS Spooraansluitingen zijn. De beheerder bepaalt wat de beste plek is om de spooraansluiting op het hoofdspoor of een stamlijn te laten aansluiten. Ook bepaalt hij hoe de aansluiting er uit komt te zien. Dat wil zeggen dat hij nagaat of de spoorlengte is afgestemd op het soort vervoer dat gaat plaatsvinden. Tevens maakt hij contractuele afspraken over de aanleg en het onderhoud van het spoor dat het bedrijf verbindt met het hoofdspoor of stamlijn. Ook is het belangrijk vooraf na te gaan of de provinciale en/of gemeentelijke milieuverordening beperkingen oplegt.

Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:
  • Een eerste bestaat uit een samenwerking met NS Spooraansluitingen www.nsspooraansluitingen.nl . Hierbij is de aanleg, het beheer, de schouw en/of het onderhoud van de spooraansluiting in één hand.
  • Een tweede optie is de aanleg van een spooraansluiting in eigen hand nemen. Dat betekent dat de aanvrager zelf het ontwerp laat maken door een spoorgecertificeerd ingenieursbureau en vervolgens de bouw laat uitvoeren. Van belang hierbij is dat de opdrachtgever een verklaring krijgt van de veilige berijdbaarheid van het spoor. Ook de bouwer dient weer gecertificeerd te zijn (zie voor gecertificeerde bedrijven www.prorail.nl ).
  • De derde optie is om de spooraansluiting in samenwerking met ProRail te ontwikkelen. ProRail zorgt in dat geval voor de realisatie en het beheer.
Bij het ontwerp en de aanleg van de spooraansluiting moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van het bedrijfsterrein. Lagere snelheden, hoge aslasten, bogen en wissels met een kleinere diameter zijn vaak kenmerkend voor een spooraansluiting. Daarom is zowel het ontwerp als het beheer van een spooraansluiting steeds maatwerk. Dit moet ervoor zorgen dat de spooraansluiting steeds veilig bereden kan worden.

(Bron: Rail Cargo, "Railinfrastructuur uitgelegd")

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht








[Banners]