Definitie


Waardse Alliantie





De Waardse Alliantie werd opgezet voor de aanleg van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem van de Betuweroute. Deze innovatieve manier van samenwerken tussen opdrachtgever- en nemer had een zeer positief resultaat. Behalve een cultuur waarin naar gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht, was het positieve financiële resultaat aan het eind van het project 25 miljoen euro.

Doelstelling

De alliantiedoelstelling luidde: Partijen stellen zich met het aangaan van deze Alliantie ten doel om het projectresultaat zodanig te optimaliseren dat de met het werk gemoeide maatschappelijke, financiële en technische belangen optimaal te worden gediend en het werk tijdig wordt opgeleverd.

Taken voor de Alliantie

Deze doelstelling werd gevolgd door de taken van de Alliantie:

De Alliantie had als taak het uitvoeren van de ontwerpwerkzaamheden voor dit traject, de afstemming met de omgeving en het bewaken van het alliantiefonds alsmede als gedelegeerd opdrachtgever toezicht houden op het werk van de uitvoerend aannemer. HBSC was als uitvoerend aannemer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de uitvoering van het werk volgens de door de alliantie verstrekte documenten.

Positief in verschillende opzichten

Het project is een goed voorbeeld van nieuwe vormen van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Traditionele rollenpatronen zijn doorbroken, wat leidde tot een andere cultuur waarin het zoeken naar creatieve oplossingen en verbeteringen werd gestimuleerd. Door samenwerking konden onder meer optimalisaties in het ontwerp worden gezocht. Het zoeken naar besparingen en efficiency, in plaats van naar meerwerk bleek zeer profijtelijk. Het uiteindelijke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verdelen positieve financiële resultaat liep aan het eind van het project op tot 25 miljoen euro.

Externe link

www.betuweroute.nl/files/no_guts_no_story.pdf

www.betuweroute.nl/files/voortgangsrapportage_15.pdf

www.nvbk.nl/publicaties/tijdschrift/2003/3b/2003-3b.html

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht








[Banners]