bron: provincie Zuid-Holland
Artikel | Datum: 20-02-2019


Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum




Railforum bestaat sinds 1992 en is het onafhankelijke kennisnetwerk van 200 bedrijven en organisaties. Railforum organiseert bijeenkomsten, waarbij de (brede) railsector elkaar ontmoet, discussieert en het liefst direct initiatief toont en acties uitzet. Door de unieke mix van actieve leden snijden ze onderwerpen aan die nergens anders aan bod komen. Centraal in de vereniging staat het uitwisselen van kennis en ervaringen, om zo het maatschappelijk en economisch rendement van spoorvervoer te vergroten. Het accent ligt op het versnellen van (proces)innovaties. Railforum biedt daarbij haar diensten aan en zorgt voor afstemming met andere sectoren, de politiek en wetenschap.


1. Hoe kan de spoorbranche bijdragen aan het bereikbaar houden van Nederland?

Door op veilige en duurzame wijze dagelijks enorm veel passagiers en goederen te vervoeren. Railgebonden vervoer kan grote stromen vervoeren met beperkt ruimtebeslag. Dit gaat op zeer veilige en duurzame wijze.


2. Welke kansen en bedreigingen ziet u in de komende 5 jaar voor de spoorsector?

Kansen zijn de verdere verstedelijking, waardoor railsystemen nog efficiënter worden. Daarnaast is ook de beperking van CO2-uitstoot een kans voor het spoorvervoer, zowel binnen Nederland als internationaal.

Door de toename van reizigers- en goederenvervoer lopen we wel risico op meer overlast door geluid en trillingen. Daar willen we dus met innovatieve oplossingen iets aan doen.

Doordat het wel steeds ingewikkelder wordt om spoor goed in te passen in dichtbevolkte gebieden, is het van belang om niet alleen met spoor, maar ook met stedelijke planners om tafel te zitten. Met elkaar moeten we dan een weg in procedures en financiën vinden.


3. De mobiliteitsmarkt verandert in hoog tempo. De consument kiest niet meer voor 1 transportmiddel maar koopt mobiliteit in. Hoe kan de ov-sector hierop inspelen en wat is de rol van Railforum bij deze ontwikkelingen?

Het openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van Mobility as a Service concepten. Juist op de dikke vervoerstromen kan railvervoer de meeste capaciteit bieden, op veilige, duurzame en ruimte efficiënte wijze. Op de dunnere stromen zullen we steeds meer andere vormen van mobiliteit zien. Uiteraard zien we al deze vervoersmodaliteiten als één samenwerkend systeem. De reiziger en verlader kiezen daarbij voor de best passende mix. Railforum voert met alle ketenpartners in de sector gesprekken over hoe we MaaS sneller en beter kunnen toepassen, de aanpassingen aan de kaart liggen bij de vervoerders. Die zijn hier ook mee bezig.


4. Het versnellen van (proces)innovaties is hierbij van evident belang: hoe stimuleert Railforum dit?

Door met alle ketenpartners hierover het gesprek te voeren, belemmeringen te benoemen en deze met elkaar weg te nemen. Door het continu op de agenda zetten van deze transitie en het vieren van successen. We willen op onderwerpen met aanbevelingen komen aan de sector, zodat duidelijk is wat gedaan kan worden.


5. Het spoor is het meest duurzame transportmiddel in Nederland, op fietsen na. In Nederland willen we gaan voor een volledig CO2-neutrale spoorsector. Hoe denkt u deze hoge ambitie waar te kunnen maken?

Door de bezettingsgraden te verhogen, zelf meer energie op te wekken of terug te leveren uit remenergie en dergelijke. Daarnaast zijn werkgroepen actief om het dieselverbruik terug te brengen en nog mee circulair te werken. Uiteraard doen we dit samen met alle partijen.


Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht








[Banners]