Artikel | Datum: 09-06-2011


Meer treinen op hetzelfde spoor




De ruimte in Nederland voor nieuwe sporen is beperkt en de aanleg ervan kost veel geld. Door meer treinen te laten rijden op hetzelfde spoor, kunnen toch meer reizigers worden vervoerd. Een manier om dit te doen is het zogenoemde ‘Kort Volgen’ ofwel meer seinen en minder wissels. Het idee is simpel, maar de uitwerking ervan is minder makkelijk. Ons spoorsysteem is een complexe combinatie van infrastructuur, dienstregeling, materieel en besturing. Zelfs experts kunnen hierdoor moeilijk voorspellen wat de effecten zijn van intensiever treinverkeer. DHV kan die effecten wel in beeld brengen door de inzet van simulatieprogramma’s. Adviseur Janneke Tax vertelt: “De kern van Kort Volgen is de afstand tussen de seinen te verkleinen. Tussen twee seinen mag altijd maar één trein rijden. De afstand bepaalt zo het aantal treinen dat op het baanvak kan rijden. Door de afstand te verkleinen kunnen er niet alleen meer treinen rijden, de rijtijd per trein kan ook nog eens worden teruggebracht zodat reizigers eerder op hun bestemming zijn.”

Slim neerzetten
“Je kunt echter niet overal de afstand tussen de seinen verkleinen. Er zijn veel beperkende factoren zoals wissels en overwegen. Je moet de extra seinen dus slim neerzetten. Met het computerprogramma OpenTrack simuleren we de effecten van die kortere afstand en kunnen we laten zien of er winst te behalen is en wat deze winst zou zijn. Daarbij houden we rekening met alle technische beperkingen en lokale situaties.”Om Kort Volgen daadwerkelijk te kunnen uitvoeren is de steun nodig van belanghebbenden als vervoerders en overheden. Ook daarin kan DHV een rol spelen. Tax: “We voeren projecten uit voor alle betrokken stakeholders. Hierdoor kennen we hun belangen en weten we wat er speelt. DHV kan zo een belangrijke bijdrage leveren aan de betere benutting van het Nederlandse spoor.”

info: janneke.tax@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht
'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht








[Banners]