Artikel | Datum: 26-05-2010


'De omgeving heeft invloed. Die bron van onzekerheid moet je managen.'




Waarom omgevingsmanagement?
Omgevingsmanagement werd voor mij belangrijk omdat ik merkte dat projecten onstabiel zijn als ze niet duidelijk afgebakend zijn. Toen ik bij een aannemer werkte leverde dat verstoring op van het productieproces, en vaak meerkosten en vertraging, die we moesten verhalen op de klant. Bij de opdrachtgever vertaalt dit zich in onverwachte tijd- en kostenoverschrijdingen. .

Projectbeheersing én maatschappelijke verantwoording
Het betrekken van de omgeving is essentieel vanuit het oogpunt van projectbeheersing. Maar er is meer. Projecten maken inbreuk op de leefomgeving van belanghebbenden en dit kan heftige reacties oproepen. Voor mij is het van belang dat er recht gedaan wordt aan de belangen van burgers en organisaties: mensen en onze leefomgeving doen ertoe. Afgewogen besluitvorming is niet het recht van de sterkste maar het verbinden van belangen. Pas als alle belangen gezien en serieus genomen worden ontstaat er draagvlak. Hiervoor moet goed duidelijk zijn wat de maatschappelijke nut en noodzaak van het project is. Een heldere uitleg en discussie hierover geeft een duidelijk kader, en garandeert een ongestoorde realisatie.

Uitstel is geen afstel
In de besluitvorming over de Noord-Zuid lijn is er maatschappelijk geen kader afgesproken voor de risico's van verzakkingen bij de bouw. Nu de verzakkingen optreden heeft dit geresulteerd in een half jaar maatschappelijke discussie over de nut en noodzaak van het project en de risico's van de bouw op de stad.

Omgevingsmanagement in projecten
Omgevingsmanagement legt de relatie tussen het project en de omgeving, en legt de relatie tussen de omgeving en het project. Niet iedereen zal een project omarmen, maar mensen kunnen wel gehoord en begrepen worden. Vanuit een goede relatie ontstaat een constructieve houding van zowel de omgeving als het projectteam. Het is daarbij de kunst om in het project de balans te krijgen tussen 'people, planet and profit'. Contracten concentreren zich vaak op 'profit', omgevingsmanagement let daarbij meer op 'people en planet'.

Echte aandacht
Tijdens het project A15 Maasvlakte Vaanplein heb ik ervaren dat omgevingsmanagement een investering vraagt die zeker wordt beloond. Het kost veel energie voordat je anderen goed begrijpt. In dit project is het draagvlak gegroeid omdat belangen werkelijk recht zijn gedaan. De bewoners en de gemeente Hoogvliet konden bijvoorbeeld hun belangen vooraf kenbaar maken, zijn gehoord en zien het resultaat terug in contractdocumenten. Hun lokale kennis heeft het ontwerp verbeterd: het ontwerp is nu geoptimaliseerd voor beide partijen.

Wat levert de DHV-omgevingsmanager?
De omgevingsmanagers bij DHV hebben allemaal een bijzondere combinatie van uitgebreide ervaring in infra-projecten, technische inzicht en een goede antenne om belangen aan te voelen. Deze combinatie wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. De huidige moeilijke markomstandigheden hebben geen invloed op onze order portefeuille!


Deel dit artikel:                   





Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
2018 goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger
Nieuwsbericht
Landelijke upgrade treinstations
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV
Nieuwsbericht








[Banners]